Educatie pacienti: Sfaturi practice privind alimentatia – piramida alimentara

« Inapoi la lista bolilor

In aceasta sectiune gasiti informatii adresate exclusiv medicilor de familie, pentru a facilita comunicarea cu pacientii, in contextul celor mai frecvente boli care sunt reclamate in cabinetul medicului de familie. Informatia oferita de www.formaremedicala.ro este menita sa imbunatateasca, nu sa inlocuiasca relatia dintre un pacient si medicul sau.

20/06/2013

Sfaturi practice privind alimentatia – piramida alimentara

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/educatie-pacienti/sfaturi-practice-privind-alimentatia-piramida-alimentara/

poza alimentatie sanatoasaMinisterul sanatatii a elaborat un gid de recomandari nutritionale generale – piramida alimentara. Piramida alimentara reprezinta o exprimare grafica a recomandarilor nutritionale, a cantitatilor si a tipurilor de alimente ce trebuie sa fie consumate zilnic pentru a mentine starea de sanatate si pentru a reduce riscul de dezvoltare a diverselor boli legate de alimentatie. Indicatiile sunt exprimate in portii de alimente, al caror consum zilnic va furniza toti nutrientii esentiali.

Iata cele mai importante recomandari:

PAINEA, CEREALELE, OREZUL, PASTELE

  • Consumati cereale integrale in locul celor rafinate – preferati painea neagra in locul painii albe sau orezul negru in locul celui alb.
  • Folositi faina integrala la preparate: prajituri, alte gustari, in salate sau supe (crutoane).

LEGUMELE, FRUCTELE SI ZARZAVATURILE

  • Consumati cat mai multe legume si zarzavaturi de sezon
  • Folositi si legumele congelate; necesita un timp scurt de preparare si au o savoare deosebita
  • Consumati legume si zarzavaturi proaspete sub forma de salate (fara sosuri)
  • Folositi o varietate mare de legume si zarzavaturi. Continutul lor inmicronutrienti este diferit
  • Preparati cartofii, mazarea sau fasolele boabe fara adaos suplimentar de grasimi (fara cartofi prajiti).
  • Cumparati cat mai multe fructe de sezon; au un pret relativ scazut si o savoare deosebita
  • Cumparati fructe proaspete, uscate, inghetate sau conservate astfel incat sa nu va lipseasca niciodataAtunci cand alegeti fructe conservate, selectati-le pe cele conservate in apa sau suc de fructe, nu in sirop.
  • Folositi o varietate cat mai mare de fructe; continutul lor in nutrienti este diferit.
  • Consumati fructe proaspete la gustari sau la desert si preferati-le pe acestea in locul celor supuse prepararii termice (compot).
  • Consumati fructul intreg si nu doar sucul fructului; va suplimentadieta cu o cantitate importanta de fibre alimentare.

LAPTELE SI PRODUSELE LACTATE

  • Folositi laptele ca si bautura la masa; consumati lapte degresat sau semidegresat.
  • Daca obisnuiti sa consumati lapte integral incercati sa-l inlocuiti treptat cu preparate cu continut mai redus in grasimi.
  • Preferati la gustari iaurturile semidegresate.
  • Alegeti branzeturile avand un continut scazut in grasimi.
  • Daca nu consuma ti lapte sau produse din lapte datorita intolerantei la lactoza cea mai utila metoda de a beneficia de avantajele acestui aliment este consumul preparatelor delactozate; de asemenea, trebuie sa aveti in vedere necesitatea suplimentarii cu calciu a dietei.

CARNEA SI PESTELE

  • Consumati carne slaba (piept de pui, muschi file,sunca, etc.).
  • Preferati fierberea, coacerea sau inabusirea in locul frigerii.
  • Indepartati grasimea vizibila (slanina, pielea de pe pui) si toata grasimea ce apare la suprafata in timpul gatirii.
  • Preparati hrana fara sosuri suplimentare.
  • Consumati peste cat mai des (cel putin de 2 – 3 ori pe saptamana)

OUALE

  • Fierbeti ouale in loc sa le prajiti.
  • Gatiti ouale batute sau omleta in vase de teflon fara adaos suplimentar de grasimi.

GRASIMILE ALIMENTARE SI ULEIURILE

  • Alegeti uleiurile vegetale in locul grasimilor solide.
  • Daca doriti scaderea numarului de calorii din dieta, folositi cantitati scazute de grasimi la gatit.
  • Evitati grasimile saturate si formele trans.
  • Indepartati grasimea vizibila din carne si inlaturati pielea de pe carnea de pui.
  • Limitati-va aportul de ficat sau de alte organe.
  • Consumati lapte si derivate din lapte degresat.
  • Acestea vor limita aportul de grasimi saturate, mentinand neschimbat aportul celorlalti nutrienti.
  • Alegeti pestele sau carnea alba in locul celei rosii.

0 Comentarii

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri:

EMA: Tarile UE trebuie sa utilizeze toate optiunile disponibile de vaccinare pentru a combate pandemia

Implementarea treptata a contributiei personale a asiguratilor pentru servicii medicale private (CNAS)

Citu: Avem doze de vaccin pentru toata lumea. Nu ar trebui sa avem discutii despre valul patru

Andrei Baciu: Vor exista resurse suplimentare de finantare la nivel european pentru combaterea cancerului

Seful CNAS spune ca reglementarea contributiei personale va aduce transparenta si predictibilitate