Pacientii cronici solicita publicarea protocoalelor terapeutice pentru noile medicamente din lista de compensate

06/06/2018

Alianta Pacientilor Cronici din Romania (APCR) precizeaza, intr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Sanatatii, Sorina Pintea, ca pentru cele 19 medicamente incluse pe lista medicamentelor compensate si gratuite este nevoie de publicarea cat mai urgenta a protocoalelor terapeutice.

Asociatia propune ca, in viitor, odata cu publicarea Hotararii de Guvern prin care este actualizata lista medicamentelor gratuite si compensate, sa fie publicate simultan si protocoalele terapeutice.

“Saptamana trecuta a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 456 Hotararea de Guvern nr. 380, pentru modificarea si completarea anexei la Hotararea de Guvern nr. 720/ 2008, prin care 19 noi medicamente au fost incluse pe lista medicamentelor compensate si gratuite din tara noastra. Dorim sa salutam eforturile Ministerului Sanatatii de a pune la dispozitia pacientilor romani, in regim compensat, medicamentele de care au nevoie. Dupa cum bine stiti, pentru ca pacientii din Romania sa poata primi aceste tratamente este acum nevoie de pregatirea si publicarea protocoalelor terapeutice. Din practica, stim insa ca acest demers dureaza, uneori chiar mult peste termenul de 30 de zile mentionat in legislatia aferenta (a se vedea accesul la medicamentele din HG 127, din 23 martie 2018). Ca urmare, va rugam sa ne sprijiniti si sa va asigurati ca protocoalele terapeutice sunt publicate cu celeritate, pentru ca pacientii ce sufera de boli grave sa poata avea acces fara intarziere, la noile medicamente”, afirma reprezentantii APCR in scrisoare.

De asemenea, APCR propune ca, odata cu publicarea Hotararii de Guvern prin care este actualizata lista medicamentelor gratuite si compensate, sa fie publicate simultan si protocoalele terapeutice.

“Aceasta ar putea reprezenta o practica de succes in viitor, in conditiile in care comisiile de specialitate ar putea lucra la realizarea protocoalelor terapeutice imediat ce noile medicamente primesc aviz HTA pozitiv, din partea Agentiei Nationale a Medicamentului si Dispozitivelor Medicale.Inca o data va rugam, si speram, ca protocoalele terapeutice pentru noile molecule vor fi publicate la timp, in sprijinul pacientilor romani”, sustine APCR, conform sursei mentionate.

Reamintim ca lista medicamentelor compensate si gratuite de care beneficiaza asiguratii, cu sau fara contributie personala, in sistemul public de sanatate, s-a completatat cu inca 19 noi denumiri comune internationale (DCI), potrivit unei hotarari de guvern adoptata in sedinta de Guvern de saptamana trecuta.

Este vorba despre medicamente pentru tratarea unor boli grave, precum infectia HIV/SIDA si tratamentul postexpunere, diabetul zaharat, boli neurologice degenerative si inflamator-imune, ca si pentru tratamentul bolnavilor inclusi in Programul national de oncologie, in Programul national de diagnostic si tratament pentru boli rare si sepsis sever, Programul de transplant medular si Programul de transplant renal, transplant combinat de rinichi si pancreas.

Autor: Adriana Pavel