Educatie pacienti: Sfaturi practice pentru pacientii cu tulburari de somn

« Inapoi la lista bolilor

In aceasta sectiune gasiti informatii adresate exclusiv medicilor de familie, pentru a facilita comunicarea cu pacientii, in contextul celor mai frecvente boli care sunt reclamate in cabinetul medicului de familie. Informatia oferita de www.formaremedicala.ro este menita sa imbunatateasca, nu sa inlocuiasca relatia dintre un pacient si medicul sau.

16/04/2013

Sfaturi practice pentru pacientii cu tulburari de somn

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/educatie-pacienti/sfaturi-practice-pentru-pacientii-cu-tulburari-de-somn/

poza tratament medicamentosTulburarile de somn sunt extrem de frecvente in randul populatiei, aproape jumatate din populatia adulta intampinand probleme de somn, intalnite mai ales in cazul persoanelor in varsta. Cele mai frecvente tulburari de somn sunt insomniile si somnolenta accentuata in timpul zilei.

Insomniile – tulburari de somn grave

 

Insomnia se traduce prin dificultatea de a adormi sau de a mentine somnul neintrerupt, precum si prin prezenta unui somn neodihnitor. Insomnia este o tulburare de somn grava, deoarece poate determina tulburari emotionale, tulburari de memorie, eficienta scazuta in munca, risc de accidente, boli cardiovasculare. De asemenea, insomniile  pot fi si manifestari ale unor boli precum:

  • Depresii si fobii
  • Unele boli cardiace, de exemplu, insuficienta cardiaca
  • Boli pulmonare (bronsita cronica, astm)
  • Obezitate
  • Dermatite de contact, exczeme cu prurit sever
  • Durere – artroze severe, hernii de disc
  • Boala de reflux gastroesofagian
  • Unele boli neurologice
  • Uz sau abuz de alcool, amfetamine, narcotice si nicotina

 

Care sunt cauzele insomniei?

 

Cel mai adesea, insomniile apar ca raspuns la stres sau la schimbare. Printre cele mai comune cauze ale insomniilor se numara evenimente neplacute sau factori inconjuratori precum:

  • Evenimente traumatice precum bolile acute, accidentele sau interventiile chirurgicale sau evenimente cu repercursiuni negative asupra psihicului: deces in familie, despartire. 
  • Zborurile intercontinentale peste fusuri orare. Dupa o calatorie cu avionul este nevoie de o zi de adaptare pentru fiecare fus orar diferenta. Calatoria spre est este mai usor de suportat decat cea spre vest, deoarece adaptarea este mai usoara prin lungirea fazei circadiene, decat prin scurtarea ei. 
  • Munca in ture de noapte.
  • Munca excesiva la computer.
  • Somnul sau comportamentul de somn al partenerului (sforaitul).
  • Unele medicamente cauzeaza insomnie, ca efect secundar – bronhodilatatoare, hormoni tiroidieni, corticosteroizi. In cazul in care insomnia este asociata cu un tratament medicamentos urmat, este indicat sa consultati medicul de familie. 
  • Factorii de mediu: lumina, zgomot, temperaturi extreme. 

 In cazul in care va confruntati cu insomnii, este recomandat sa realizati un jurnal de somn, timp de cateva saptamani. In acest jurnal veti nota:

  • Cantitatea si calitatea somnului in raport cu: ora de culcare si de trezire, durata de timp necesara pentru a adormi, numarul trezirilor nocturne, perioadele de somn de peste zi.
  • Alimentele de la masa de seara, ora mesei, consumul de alcool, cofeina si nicotina. 

Sfaturi utile pentru imbunatatirea calitatii somnului

 

  • Mersul la culcare la aceeasi ora, in fiecare seara.
  • Trezirea la aceeasi ora dimineata, matinal, indiferent de durata somnului.
  • Exercitii fizice dupa masa de pranz.
  • Dezvoltarea unui ritual de somn.
  • Dormitorul trebuie sa fie intunecos, racoros, aerisit si linistit. 
  • Mergeti la culcare doar cand va este somn. 
  • Daca somnul nu apare in 20 de minute, coborati din pat si reveniti cand orgnismul este pregatit pentru somn. 
  • Reduceti somnul de peste zi. 
  • Reduceti/renuntati la consumul de cafea, ciocolata, tutun si alcool, mai ales seara. 
  • Inainte de culcare evitati mesele imbelsugate si reduceti consumul de lichide seara.
  • Invatati si practicati tehnici de relaxare, terapie prin muzica si arta.

 Practici care pot cauza insomnii si afecteaza somnul

 

  • Consumul de cafea dupa-amiaza.
  • Exercitii fizice in orele dedicate somnului.
  • Consumul de alcool si fumatul seara, inaintea somnului sau noaptea.
  • “Lancezirea” in pat.

 

Cum putem trata insomnia?

In primul rand, trebuie respectate sfaturile pentru imbunatatirea calitatii somnului. Acestora se adauga terapii complementare:

1. Remedii naturale pentru insomnii, care utilizeaza proprietatile unor plante sau ale unor saruri minerale. Exista numeroase plante recunoscute pentru calitatile lor terapeutice in ceea ce priveste tratarea insomniilor. De obicei, aceste plante si substante se gasesc combinate in proportii echilibrate, in asa-zisele “suplimente nutritive”: 

  • Floarea pasiunii – are efect usor sedativ si induce somnul
  • Valeriana – se foloseste in tratamentul anxietatii si al insomniei de peste 1000 de ani
  • Sunatoarea – are efecte sedative si induce somnul
  • Gotu-Cola – este o planta asiatica ce relaxeaza si echilibreaza trupul si mintea
  • Musetelul, levantica
  • Hameiul, unii aminoacizi, unele saruri si vitamine – calciu, zinc, magneziu, vitamina B.

 2. Acupunctura – se foloseste cu succes in tratamentul insomniilor rebele. 

3. Homeopatia trateaza cu succes insomnia, deoarece pune accentul pe cauza acestei tulburari de somn, asadar tratamentul este personalizat.

Tratamentul medicamentos impotriva insomniei se urmeaza numai la recomandarea si sub supravegherea medicului. In acest sens se folosesc hipnotice, antidepresive, antihistaminice in doze minim eficiente, pe timp limitat. Dependenta de hipnotice nu este o gluma, asadar, mergeti la medic!

In alte situatii apar alte tulburari de somn, cum ar fi somnolenta diurna excesiva, caracterizata prin aparitia unor perioade de somnolenta exagerata in timpul zilei, care pot duce la accidente si care pot afecta activitatea zilnica. 

 

28 Comentarii

  1. guvir says:

    Tamara. Am insomie grava deja de citiva ani . Nu dorm absolut deloc, iar a doua zi stau obosita si fara nici o putere. Folosesc medicamente de linistire, sedative si somnifere, dar nu ma mai ajuta. Organismul a obtinut dependenta. Am incercat treptat sa maresc doza, ca sa pot putin dormi, dar dorm 30min.si ma trezesc .– apoi incerc sa micsorez doza pentru a iesi di n medicament si atunci stau nedormita 4-5 zile apoi incep din nou cu alt sedativ sau somnifer si asa le schimb peremanent. Am crezut ca este agitat creerul, asa medicii mi-au spus, deoarece am lucrat mult cu compiuterul, dar am crezut ca va trece. Acum nu mai lucrez intensiv, cu compiuterul, pastrez igiena somnului, incerc sa ma culc la aceiasi ora, dar nici un rezultat. Medicii nu-mi spun nimic, ce poate fi, dereglare a somnului si gata. Da, dar dureaza deja 6 ani si mai am si boli aditionale cardiovasculare si multe altele. Ce se poate de facut?
    Daca puteti ceva sugera, ce remedii mai pot fi?
    Multumesc Anticipat.

  2. Mihai says:

    Ce tratament sa incerc?

  3. Mihai says:

    Buna ziua de 2 zile ma doare gâtul tare iau tratament , când ma pun sa dorm simpt ca imi ia foc fata si nu pot dormi deloc

  4. Alexe Felicia says:

    Buna seara. De doua saptamani sau mai bine adorm numai pe la ora 2,3 dimineata. Din intamplare am dat peste acest site si va cer ajutorul. Simt ca deja intru in depresie si nu stiu ce sa fac. Cand ma trezesc dimineata sunt foarte obosita si nu am chef de absolut nimic. Dupa amiaza trebuie neaparat sa dorm si ma trezesc foarte nervoasa. Va rog sa-mi dati un sfat pentru ca simt ca nu mai rezist. Am si dureri imense de cap. Multumesc anticipat!

  5. Florentina says:

    Buna ziua! Am si eu o problema: De ceva vreme lucrez numai in ture de noapte!! Si de vreo 3 saptamani am insomnii adica ajung dimineata la 6 si nu reusesc sa dorm asta desi lucrez 12 ore cateodata… Ma ia somnul pe la 9-10 dimineata… Precizez ca: ( Nu beau alcool si nici nu folosesc stupefiante) Va multumesc

  6. Maria says:

    Buna am și eu o problema cu somnul,mă culc seara pe la zece, unsprezece și mă trezesc dimineața la 3apoi adorm numai pe la 6-7 cînd trebuie sa mă trezesc la muncă ….și am niste coșmaruri de nedescris,ziua sunt total consumată (sufăr de psoreazis)

  7. Voica says:

    Buna ziua, Insomniile au devenit o problema imediat dupa decesul sotului meu. Am inceput sa iau pe baza de reteta un medicament …., dar numai atunci cand nu puteam adormi. De o saptamana nu mai gasesc madicamentul respectiv si nu mai adorm decat pe la ora 3 dimineata, iar la ora 7 ma trezesc. Sunt obosita toata ziua. Medicamentele pe baza de plante nu au nici un efect. Ce imi recomandati?

  8. Maria says:

    La fel probleme cu insomnia sa vrea sami dati osolutie

  9. Paula says:

    Puteti incerca terapiile alternative. Terapia bowen sau terapia craniosacrala iti pot echilibra sistemul nervos si implicit somnul. Mai multe puteti gasi pe http://www.terapiibucuresti.ro

  10. PîrvanTudor says:

    Buna dimineața de cam 10 ani indiferent la ce oră mă culc tot la 3 mă trezesc,am fost la psihiatru mi-a dat medicamente,au funcționat 3,zile si apoi a reapărut insomnia,nu pot depăși 5-6ore pe noapte, ziua nu dorm deloc.ce e de făcut?

  11. Andrei says:

    Si eu m am trezit brusc de 2 saptamani cu o insomnie prin trezire la 3-3,5 cu ochii mari si puls mai rapid si imposibilitate de a adormi apoi si sant din ce in ce mai obosit . Anterior am avut 3saptamani de strangere la maruk lui adam care s au oprit in ziua in care a inceput trezirea noaptea si simptome de sci cu balonari si scaune diferite pt care am luat debridat . Daca a mai patit cineva doresc un sfat o parere !

    • maria says:

      Andrei te sfatuiesc sa mergi la consult la un medic endocrinolog daca spui ca ai avut senzatia de strangulare trebuie sa-ti faca o ecogr. tiroidiana si daca e cazul hormonii {analiza de sange} Multa sanatate

  12. Oana says:

    Buna ziua,
    De ceva luni bune, ma trezesc in timpul noptii de 2-3 ori ( de obicei in acelasi interval de timp ) si mananc.Nu tin cura de slabire sa zic ca ma infometez ziua … Ma puteti sfatui , sa merg la psihiatru sau psiholog ? Va multumesc frumos de raspuns !

    • Crisp80 says:

      N-ar fi rau sa va faceti intai niste investigatii endocrine, sa verificati daca nu aveti o hipertiroidie sau un diabet; aceaste boli, care apar pe fondul stresului, se manifesta prin foame, cu senzatie de satietate mult intarziata. Daca analizele medicale ies ok, mergeti la un psiholog pentru a investiga factorul declansator al acestei nevoi nocturne de a manca (ex: o sperietura, precum cutremurul de acum cateva zile, produs noaptea, incendiul de la Colectiv sau alte evenimente negative, care pot fi corelate sau nu cu orele de noapte). Pentru ambele categorii de specialisti, medic si psiholog, e util sa faceti si un tabel zilnic cu ceea ce mancati si in ce cantitate (aprox) pentru a verifica ce si cat mancati si ziua, nu doar noaptea. Daca apelati la psiholog, aceste servicii sunt si ele decontabile prin trimitere CASS, de regula, in policlinici. La cabinete private puteti plati mult pe astfel de servicii, ale caror rezultate nu se vad imediat sau poate deloc, pentru ca multi se cred specialisti, desi foarte putini sunt.

  13. Valentin says:

    Buna ziua,am nevoie de ajutor si cer un sfat oricăruia mă poate ajuta,cred ca sufăr de insomnie sau altceva. Lucrez numai de noapte de la 2 pana a doua zi la 11 ziua si nu reusesc sa dorm mai mult de 2-3ore pe zi.As dori sa mă pot odihni ziua macar4 ore si seara 2’3.As dori un tratament care sa mă ajute dar care sa nu devin nici dependent.Multumesc.

    • maria says:

      scimbarea locului de munca altfel daca continuati asa va alegeti si cu o boala cardiaca

    • Cristina says:

      Cel mai bun sfat: schimbati-va serviciul! Nici un serviciu nu compenseaza bolile si riscul la care va expuneti. Eu am plans singura prin casa, cand am aflat ca un fost coleg, angajat de mine in firma a murit din cauza extenuarii, a facut un infarct, si nimeni bineinteles nu e tras la raspundere. Lucrul numai de noapte in permanenta, din cate stiu eu nu era legal. (dar ar trebui sa va interesati, eu n-am mai pus mana pe Codul Muncii de mult timp, insa stiu ca nu era legal).
      Sanatate multa!

  14. BORA IOANA says:

    Am probleme grave cu somnul am luat medicamente de somn cu reteta dar perioada a fost mare si acum a inceput sa aiba reactii adverse incerc sa renunt dar nu gasesc nimic naturist sa ma ajute sa trec peste si sa pod dormi.Mutumesc

  15. Cristina says:

    Buna ziua,
    Suplimentele naturiste nu au nici un efect la cei cu afetiuni grave, severe, care persista pe perioade lungi de timp. Sint psiholog de profesie, insa, nelucrand si ingrijind copiii, am dezvoltat si eu tulburare anxioasa depresiva, si, pe fondul unui chist benign epifizar, nu pot dormi cu saptamanile, dorm cate 3-4 ore din 24. Adorm pe la 4-5 dimineata, ma scol la 7 si jumatate si mai motai cate 20-30 minute dar ala nu se cheama somn, in asteptarea copiilor de la gradi, care au programe separate (cand una din fete doarme, vine cealalta care trebuie hranita si culcata la pranz, cand adoarme ea, se trezeste cea mica, s.a.m.d.). Singurele medicamente care isi fac efectul sunt cele din familia diazepinelor, insa, trebuie doza corecta. Daca te trezesti mai obosit decat te-ai culcat, doza e prea mare, trebuie injumatatita, incat sa-si faca efectul pe durata noptii, nu si a zilei de dupa. Iar pentru a nu da dependenta, doza trebuie diminuata treptat, pana in momentul in care organismul va putea functiona efficient si fara medicatie.

  16. Ioan says:

    Sufar de o tulburre anxios depresiva care mi-a dereglat somnul si sunt tot timpul agitat si nervos.Iau medicamente pt somn si sters indicate de medic dar nu ma ajuta cu nimic si nu ma odihnesc mai mult de 4ore pe noapte.Daca v-ati confruntat cu o probleme asemanatoare va rog sa ma ajutati.

    • emilia says:

      Pentru toti e valabil ce i-am scris Geaninei. Insomnia nu are leac, debuteaza la o varsta si nu se mai vindeca sau se vindeca greu cu medicatie de specialitate.

  17. Geanina says:

    Buna ziua, am o problema care din punctul meu de vedere este grava deoarece numai asa ma simt plina de viata. De mica am probleme legate de somn, nu pot dormi sub nicio forma daca nu este liniste totala absolut deloc tresar si devin nervoasa pentru ca nu pot adormi, fata de alte persoane care dorm cu orice galagie, la mine este exact opusul. Va mulumec si sper sa gasim o rezolvare pentru aceasta problema.

    • emilia says:

      Din pacate aceasta problema nu are leac. Nici psihologul nu stie, nici psihiatrul. Iti vor da in cel mai rau caz sa iei somnifere si pana la urma ajungi la un tratament pentru o anumita afectiune neurologica. Iti da tratament ori de bipolari, ori de depresivi.

  18. Elena says:

    Nu stiu daca asta inseamna ca sufar de insomnie sau e din cauza varstei si a energiei.Am 17 ani si inainte nu aveam probleme daca dormeam pe zi ,seara adormeam fara probleme si dimineata ma trezeam sa merg la scoala.Adormeam chiar si pe la 1-2 si dimineata nu aveam dificultati la trezire.De cand am luat vacanta adorm in zori la 6 dimineata ,am incercat sa ma pun mai devreme in pat sa adorm dar pur si simplu nu pot ma agit in pat si nu adorm.Cu programul asta ma trezesc pe la 13-14 chiar si mai tarziu.Nu am idee ce sa fac as vrea sa adorm mai devreme dar nu pot .Am incercat si am adormit pe la 2-3 si m-am trezit la fel de tarziu.As vrea un sfat daca se poate ,ce as putea sa fac?

  19. valeria says:

    sufar de insomnii de cativa ani, am fost la pshiatru,am primit tratament,dupa cateva luni au inceput iar insomniile.iau somnifere de cativa ani si tot nu dorm bine,sant disperata.

  20. maria says:

    buna ziua ,sufar de insomnie de cateva luni bune .Am fost la pshiatru si mi-a dat tratament cu benzodiazepinice dar cand ma trezesc dimineata nu ma simnt odichnita de loc si ma tem ca imi va da dependenta .A-si dori un tratament naturist pentru insomie care sa ma faca sa -mi fie bine si sa reusesc sa ma odichnesc noaptea .Va multumesc pentru ajutor

    • Ana-Maria says:

      Buna Maria, iti recomand sa incerci Pax+ Forte ( nu e medicament ) care este un supliment alimentar pe baza de extract de lavanda, valeriana si melissa, care calmeaza foarte bine sistemul nervos si te ajuta sa dormi mai bine, il folosesc personal si sunt multumita!
      Ti-as da linkul dar o sa fie ca spam, asa ca daca te intereseaza ceva informatie imi raspunzi

      • Nicușor says:

        Bună ziua,sufăr de insomnie de câțiva ani,am fost internat la mai multe spitale dar fără nici un folos.Asi dori un tratament naturinst pentru insomnie care să mă facă să mă simt bine și să reușesc să mă odihnesc noaptea.Vă mulțumesc di suflet pentru ajutor.Doamne ajută!

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri:

Medicii de familie, voluntari in cadrul DSP Arad in lupta cu Covid-19

Prof. univ. dr. Daniel Coriu, noul presedinte al Colegiului Medicilor din Romania

Reglementari noi privind acordarea serviciilor medicale pentru pacientii cu COVID-19 | Rolul medicilor de familie

Bolnavii de tuberculoza si tratati la domiciliu vor beneficia de o indemnizatie de hrana

Germania face pregatiri pentru campania de vaccinare anti-Covid inainte de finalul anului