Calitatea comunicarii unui diagnostic poate influenta major pacientul

25/03/2014

Calitatea comunicarii unui diagnostic poate influenta major pacientul

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/calitatea-comunicarii-unui-diagnostic-poate-influenta-major-pacientul/

poza consult medicalO calitate mai buna a vietii pacientului chiar si dupa aflarea unei vesti decisive despre o afectiune grava este asociata cu o comunicare eficienta a medicului cu pacientul sau. De cele mai multe ori, comunicarea diagnosticului se face fara a se avea in vedere implicatiile emotionale si afectarea majora a pacientului.

Viitorii medici nu sunt testati si pentru abilitatile de comunicare

Studiile arata ca, in cazul discutiilor cu pacientul despre subiecte precum boli incurabile, sfarsitul vietii, calitatea comunicarii si abilitatea de a arata empatie pot sa intervina major in calitatea vietii pacientului.

Specialistii considera ca doctorii investesc mult mai mult timp in a-si convinge pacientii care este cea mai buna decizie in tratament, si mai putin timp in felul in care comunica informatiile sau empatizeaza cu suferinta acestuia.

In aceste cazuri, multe universitati au inceput sa ofere si cursuri de comunicare cu pacientul, considerandu-se ca, la examenul de admitere la facultate, viitorii medici nu sunt testati si pentru abilitatile de comunicare interumana.

Invatarea comunicarii cu pacientul nu da intotdeauna rezultate

Intr-un studiu recent publicat in “JAMA”, citat de well.blogs.nytimes.com, pacienti care se aflau in ultimul stadiu de cancer sau sufereau de boli grave au evaluat capacitatea de comunicare a medicilor.

In acelasi timp, peste 400 de medici si asistenti medicali au participat la traininguri de comunicare cu pacientul.

Rezultatele studiului nu au fost insa favorabile: pacientii care au comunicat cu medicii care participasera la traininguri devenisera mult mai depresivi.

Specialistii considera ca, in aceste cazuri, medicii au insistat mult prea mult pe constientizarea de catre pacienti ca boala este incurabila, si acest lucru a dus la depresie in randul pacientilor.

Pe de alta parte, s-a constatat ca in urma trainingurile, medicii aplicau metode si scheme de comunicare invatate, in loc sa comunice deschis si firesc cu pacientii, pierzandu-si astfel partea umana.

Specialistii recomanda trainingurile de comunicare, insa avertizeaza asupra riscului de creare a unei noi bariere in fata pacientului prin cuvinte si tehnici de comunicare aplicate formal.

Autor: Anamaria Blanaru

0 Comentarii

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri:

Noile reglementari in modul de acordare a concediilor medicale, in vigoare din 1 august 2021

CDC: Varianta Delta a SARS-CoV-2, la fel de contagioasa ca varicela

Pfizer: A treia doza de vaccin produce de 5 ori mai multi anticorpi impotriva variantei Delta

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a lansat Ghidul asiguratului

CE a semnat un contract pentru un tratament experimental cu anticorpi impotriva Covid-19