Transcrierea retetelor electronice = pasarea responsabilitatii?
Transcrierea retetelor electronice = pasarea responsabilitatii?
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/transcrierea-retetelor-electronice-pasarea-responsabilitatii/
Asociatia Medicilor de Familie Bucuresti (AMFB) si Patronatul Medicilor de Familie Bucuresti-Ilfov (PMFB) alaturi de Asociatia Nationala pentru Protectia Pacientilor (ANPP) au demarat o campanie de informare dedicata pacientilor. Necesitatea acestei campanii a aparut in uma numeroaselor solicitari din partea pacientilor de a transcrie pe retete compensate sau retete gratuite tratamentul eliberat din spitale sau ambulatorii de specialitate.
Dna Dr. Sandra Adalgiza Alexiu, secretar al Asociatiei Medicilor de Familie Bucuresti-Ilfov a avut amabilitatea sa ne explice motivele care au condus la demararea acestei campanii.
Este important pentru noi ca promotori ai acestei campanii ca fiecare cetatean sa isi cunoasca drepturile privind eliberarea actelor medicale. Astfel, orice persoana care se interneaza, la iesirea din spital trebuie sa primeasca un bilet de externare, o scrisoare medicala , un concediu medical (daca este salariat sau somer), precum si o reteta gratuita sau compensata in functie de calitatea de asigurat a respectivei persoane, asa cum prevede legea.
Majoritatea covarsitoare a pacientilor primeste o reteta ca urmare a unei consultatii medicale. Reteta este finalizarea unui act medical si poarta responsabilitatea medicului, finalizata prin parafa. Pe de alta parte, pacientii asigurati, trebuie sa primeasca retete compensate si gratuite, conform legii, de la medicii care se gasesc in relatie contractuala cu casele de asigurari.
Cu toate acestea, de cativa ani ne confruntam cu nerespectarea acestui principiu de catre medicii din ambulatorii si spitale, astfel incat pacientii vin la medicii de familie, trimisi de medicii mentionati, pentru transcrierea retetelor, a recomandarilor pentru examene paraclinice, a concediilor de incapacitate temporara de munca (concedii medicale) pentru pacientii consultati, de exemplu, la camera de garda a spitalelor, desi acest lucru nu este posibil. In contractul-cadru se mentioneaza in mod expres faptul ca medicii de familie NU POT TRANSCRIE retete elaborate ca urmare a unui act medical efectuat de un al medic. Tot in contractul-cadru se mentioneaza obligativitatea fiecarul medic de a isi finalize propriul act medical si modalitatea de utilizare a scrisorii medicale. Scrisoarea medicala reglementeaza CONTINUAREA unui tratament pentru o boala cronica a pacientului, dupa prima reteta care se elibereaza OBLIGATORIU la externare, de catre Spitalul de unde pacientul a fost externat.
FM: In ce consta aceasta campanie?
Campania de informare se adreseaza atat spitalelor si ambulatoarelor de specialitate, cat si medicilor de familie si este sustinuta de CASMB si CAS Ilfov. Informarea expediata catre cele doua case de asigurari a constat in rugamintea noastra, a medicilor de familie, catre spitale si ambulatorii de a afisa drepturile pacientilor in ceea ce priveste eliberarea actelor medicale. Este important ca pacientul sa isi cunoasca drepturile, sa nu fie plimbat pe drumuri si sa nu se ajunga – cum se intampla de cele mai multe ori – la intreruperea tratamentului.
FM: Ce se intampla acum si cum ar trebui sa se intample?
Asa cum este stipulat in contractul-cadru, nu se poate transfera responsabilitatea medicului care face internarea catre medicul de familie. Din punct de vedere legal, lucrurile ar trebui sa se desfasoare astfel: pacientul care a fost internat vine la medicul de familie cu bilet de externare si scrisoare medicala. Dupa o boala, pacientul are nevoie de tratament pentru inca un numar de zile – exemplu: pacient cu pneumonie si aflat sub tratament antibiotic cand iese din spital dupa 10 zile trebuie sa isi continue medicatia inca patru zile, fara sa intrerupa ritmul prescris. Acesta trebuie sa primeasca, pe langa biletul de externare si scrisoarea medicala, reteta de la spital cu care trebuie sa se duca sa isi ia medicamentele din farmacie. Desigur ca primeste o reteta la externarea din spital, dar primeste o reteta simpla, dar pacientul are calitatea de asigurat si are niste drepturi. Daca, spitalul are implementata logistica in mod corect, elibereaza o reteta electronica gratuita sau compensata, dupa caz. In realitate, pacientii vin la medicul de familie dupa ce se programeaza ca sa aduca biletul de externare si scrisoarea medicala si ca sa le transcriem reteta dupa mult timp dupa ce schema de tratament s-a interupt. Deci, nu mai are niciun sens sa ii mai dai tratamentul dupa sapte zile de pauza cand a ajuns sa se programeze la medicul de familie.
FM: Care sunt motivele pentru care se intampla acest lucru?
De la 1 ianuarie a.c. toate institutiile medicale trebuiau sa fie pregatite sa implementeze reteta electronica, sa fie pregatite logistic pentru acest lucru. Din pacate, acest lucru nu s-a intamplat.
Totodata, exista o serie de motive, eu le numesc mituri, care trebuie demolate si anume:
-nu am timp pentru ca nu vreau sa fac hartogarie, ci medicina
-sa se duca pacientul la medicul de familie ca oricum altceva nu stie sa faca decat sa scrie hartoage si sa transcrie retete
-este treaba lor sa faca asta, nu a noastra, ei au timp
-eu sunt medic, nu secretara, oricum numai medicii de familie scriu retete compensate si gratuite
In spatele acestor motive se ascunde, de fapt, incapacitatea tuturor funizorilor de a se organiza pentru o activitate care trebuie sa finalizeze actul medical, dar si necunoasterea cuprinsului specialitatii de medicina familiei. Medicii din spitale nu elibereaza retete compensate si concedii medicale pentru ca nu au avut la dispozitie de la administratia spitalelor bani din bugetul lor pentru tipizatele care se cumparau de la casa. La fel se intampla si cu concediile medicale. Conform legii in vigoare, pacientul care se duce la camera de garda trebuie sa primeasca toate actele medicale de acolo. Totusi, el vine de acolo cu un biletel, uneori semnat de un rezident care nu are drept de parafa si care ii si indica medicului de familie pasii pe care trebuie sa ii urmeze pacientul, uneori chiar si tratamentul pe care acesta ar trebui sa il urmeze.
FM: Este o batalie de lunga durata determinarea medicilor din spitale sa inceteze cu astfel de practici. Credeti ca aceasta campanie va determina pacientii sa indrazneasca sa atraga atentia medicilor din spitale ca trebuie sa le elibereze actele medicale conform legii in vigoare?
Medicul de familie are o relatie speciala cu pacientii, o relatie bazata pe o comunicare cu totul si cu totul speciala si cu ajutorul acestei campanii de informare incercam sa crestem nivelul de constientizare privind drepturile pe care acestia le au. In acest sens, am facut si acest parteneriat cu Asociatia Nationala pentru Protectia Pacientilor tocmai ca impreuna sa facem lucrurile sa mearga si ca pacientii sa stie ca din spital ei trebuie sa plece cu actele medicale finalizate. Pacientul trebuie sa stie ca trebuie sa primeasca o reteta, documentele care arata ce analize i s-au facut pentru ca sunt datele lui medicale asupra carora are proprietate, un concediu medical daca este cazul si o scrisoare medicala care sa ii explice medicului de familie ce tratament a primit in spital. Toate acestea sunt reglementate in contractul-cadru si legislatia aferenta plus legislatia care reglementeaza eliberarea concediilor de incapacitate temporara de munca. Exista in legislatia amintita, mentiuni exprese inclusiv privind eliberarea de concedii medicale si retete compensate / gratuite de la nivelul camerelor de garda ale spitalelor, pentru un interval de maximum 5 zile. E important ca pacientii sa afle aceste lucruri, deoarece din spitale li se transmite constant mesajul ca acolo ei nu pot primi nimic si ca trebuie sa vina la noi. Ori este nelegal, neetic si evident nedeontologic sa fie transferata responsabilitatea actului medical pe o parafa a unui medic care nu a consultat pacientul respective si nici nu a decis in privinta conduitei.
FM: Credeti ca veti reusi sa ii convingeti pe medicii din spital sa renunte la pasarea retetelor compensate si a concediilor medicale catre medicul de familie?
Afisele expuse in ambulatorii si spitale alaturi de informatiile primite de la medicul de familie il constientizeaza pe pacient asupra drepturilor sale. Important este sa il determinam atat pe medicul din ambulatoriu cat si pe cel din spital ca este momentul sa finalizeze actul medical, iar pe managerul institutiei ca este momentul sa faca toti pasii necesari privind implementarea acestui sistem. In fond vorbim de respectarea unui cadru contractual reglementat prin legea, iar unde e lege, nu-i tocmeala.Trebuie sa intelegem, indiferent ca suntem medici de familie sau medici in spitale, ca legea trebuie respectata si ca sanatatea pacientului este mult mai importanta decat orgoliile profesionale sau comoditatea.
Nu stim daca vom reusi, important este ca incepem si vom continua sa ne informam pacientii. Daca si casele de asigurari fac efortul de a informa toti furnizorii de servicii medicale asupra obligativitatii respectarii contractelor, daca vom reusi sa sensibilizam media, daca vom respecta in primul rand noi contractul, ramane sa speram ca si colegii nostrii de alte specialitati vor face treptat acelasi lucru. Vom fi perseverenti, ca picatura chinezeasca.
Interviu realizat de Echipa de Redactie FormareMedicala.ro
Cele mai noi stiri medicale: