Observatii si propuneri de modificare a proiectului de Co-ca 2016-2017

27/10/2015

Observatii si propuneri de modificare a proiectului de Co-ca 2016-2017

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/observatii-si-propuneri-de-modificare-a-proiectului-de-co-ca-2016-2017/

fnpsnmfFederatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie si Societatea Nationala de Medicina Familiei, organizatii reprezentative la nivel national ale medicilor de familie, sunt profund ingrijorate de proiectul de Contract Cadru pentru 2016-2017 aparut pe site-ul CNAS.

Actualul proiect este cel mai agresiv atac la stabilitatea cabinetelor medicale, la pastrarea retelei de
asistenta medicala primara, la furnizarea de servicii in asistenta primara, la independenta cabinetelor. Multi pacienti vor fi nevoiti sa renunte la medicii in care au incredere, caci se vor inchide cabinete. Multi medici vor fi nevoiti sa renunte la munca de-o viata. Implicit, personalul medical si nemedical angajat in cabinet va fi pus in situatii extrem de dificile. Medicii tineri vor fi doar amagiti.

Schimbarile preconizate nu incurajeaza in nici un fel concurenta loiala si nici performanta. In ciuda celor afirmate, aceste propuneri nu au nici o baza medicala, nu reprezinta interesele pacientilor, nu vor creste accesul pacientilor la medic, nu vor creste nici calitatea actului medical.

Din contra, acest gen de “stimulare a concurentei” va duce la acte de concurenta neloiala, la aspecte nedeontologice, la practicarea unor servicii de tipul medicinei defensive (servicii medicale la “cerere”, nu cele cu adevarat necesare pacientilor) si va duce la riscul major de distrugere a retelei de asistenta primara din Romania.

Vor fi multe zone rurale si izolate care vor ramane fara medici prin migrarea acestora catre marile orase, mai ales ca sporul pentru zonele rurale a disparut sau s-a micsorat considerabil in multe situatii.

Costurile sistemului vor creste necontrolat prin stimularea inflatiei de servicii medicale dintr-un buget fix si oricum modest.

Medicii tineri independenti care eventual vor intra in sistem nu au cum sa-si sustina financiar cabinetele daca nu au un numar macar de 800 de asigurati, cheltuielile totale de functionare a cabinetelor depasind venitul cabinetelor.

Cabinetele vechi se vor trezi cu un numar foate mic de pacienti si nu se vor mai putea sustine financiar, medicii fiind nevoiti sa le inchida.

Singurele care ar putea supravietui, conform unor calcule matematice simple ar fi cabinetele din anumite centre medicale care ar putea obtine bani din cresterea numarului de trimiteri catre propriile ambulatorii de specialitate sau catre propriile laboratoare de investigatii paraclinice.

Unele lanturi vor dezvolta sisteme agresive de reclama si vor plimba pacientii intre specialitati si investigatii fara numar. Toate pe banii asiguratilor.

Practica independenta a medicinei de familie, nelegata de lanturi sau de obligatii ca angajat este cea care poate ajuta la pastrarea rolului de gate-keeper al asistentei medicale primare.

Stabilirea necesarului de medici si recomandari pentru un numar mediu de pacienti sunt practici curente in tari europene sau nord americane. Si la noi se practica pentru numeroase profesii libere.

Lipsa valorii minim garantate la servicii va crea haos si imposibilitatea unui management financiar previzibil al cabinetelor.

Atragem atentia ca nimeni nu are dreptul sa puna in pericol reteaua de asistenta primara, adesea singura care este accesibila pacientilor.

De asemenea, este strict necesara coerenta legislatiei sistemului medical si nediscriminarea asistentei primare privind serviciile medicale la cerere.

Consideram de asemenea necesara crearea unui model de Co-ca mult simplificat, functional si care sa  permita  strategii  de  dezvoltare  pe  termen  lung  a  cabinetelor  si  oferirea  unor  servicii  diversificate populatiei.

Daca acest Contract Cadru simplificat va fi negociat, agreat si acceptat de toate partile, el poate fi valabil minim 5 ani, urmand ca Normele sa puncteze lucruri specifice anului respectiv.

Avand in vedere toate acestea, SNMF si FNPMF solicita urmatoarele :

1.    Negocierea reala a contractului cadru si a normelor de aplicare, avand in vedere ca este vorba de un contract civil, intre 2 parti egale, conform codului civil.

2.    Mentinerea unui numar minim de 800 de asigurati pentru incheierea contractului cu CJAS, cu
exceptia  unor  zone  rurale  sau  izolate  unde  comisiile  mixte  vor  decide  posibilitatea  incheierii contractului pentru un numar mai mic de pacienti.

3.    Mentinerea numarului optim de 1800 de inscrisi pentru calculul necesarului de medici pentru o
anumita zona administrativ teritoriala.

4.    Valoarea minim garantata a punctelor per capita si per serviciu.

5.    Mentinerea comisiilor mixte, formate din reprezentanti CJAS, DSP, CJM, Patronat si asociatia profesionala, precum si a rolului acestor comisii.

6.    Revenirea numarului de domicilii la 21 in medie, deoarece s-a demonstrat ca nu s-au efectuat, la nivel national, nici macar 21, pentru ca timpul necesar deplasarii este mare, cheltuielile necesare sunt mari. In plus pentru validarea acestor domicilii e necesara deplasarea tehnicii de calcul si a legaturii la internet la domiciliul bolnavului, situatie unica in lume.

7.    Introducerea unui articol similar celui prezent la capitolul de asistenta ambulatorie de specialitate (Anexa2, art 24, pct ak) (ak) sa incaseze de la asigurati contravaloarea serviciilor medicale la cerere. In  aceste situatii furnizorii  de  servicii  medicale  pot  elibera  bilete  de  trimitere  sau  prescriptii medicale utilizate in sistemul de asigurari sociale de sanatate si decontate de casele de asigurari de sanatate)

8.    Eliminarea tuturor prevederilor abuzive de reziliere de contracte, acte ce aduc grave prejudicii furnizorilor, fara ca prezumptia de nevinovatie sa fie luata in seama. Romania este totusi un stat de drept. Greseala dovedita trebuie sanctionata, dar numai cand ea este dovedita si este imputabila medicului !

9.    Modificari legislative coerente care sa precizeze clar ce se intampla in  perioade  de  avarie  a sistemelor informatice ale CNAS. Responsabilizare  clara  si  introdusa  in  legislatie  privind functionarea corecta si permanenta a tuturor aplicatiilor informatice ale CNAS. Interventiile nu pot sa mai aiba loc in timpul de lucru al furnizorilor si fara anuntarea in prealabil a acestora. Sistemele alternative in caz de avarie sunt strict necesare, in asa fel incat sa nu mai apara situatii de afectare a actului medical sau a validarii acestuia.

10.    Modificarea celor “72 de ore” care permit urcarea serviciilor in sistem cu “trei zile lucratoare”.

11.    Eliminarea tututor formelor birocratice. CNAS pune la dispozitie un sistem informatic unic care trebuie sa tina locul oricaror forme de hartie.

12.    Elaborarea unui Co-ca simplu si clar, care sa permita strategii de dezvoltare a cabinetelor si a serviciilor oferite.

 

Presedinte FNPMF                                                        Presedinte SNMF                 

Dr. Doina Mihaia                                                           Rodica Tanasescu

 

Documentul COMPLET cu toate propunerile punctuale facute de reprezentantii medicilor de familie catre CNAS vizavi de Co-Ca 2016-2017, poate fi vazut AICI

 

Autor: FormareMedicala.ro

7 Comentarii

  1. Dr.Albu Daniel says:

    Sunt de accord cu toate propunerile SNMF si FNPMF dar,parca vad ca bravele noastre college care au luptat de atatia ani pentru medicii de familie, vor incepe o noua lupta umilitoare si neapreciata de unii colegi, pentru niste drepturi si conditii normale de practicare a MF facute de politrucii din sanatate care nu au practicat medicina nici o zi in viata lor Va doresc success doamnelor doctor; sunteti adevarate doamne de fier.

  2. Smaranda says:

    Nu sunt de acord cu punctul 6 , cele 42 de domicilii sunt optionale , nu obligatorii si reprezinta o sursa de venit suplimentara pentru medicii cu o capitatie mai mica , prin urmare va rog sa luati in considerare acest argument.

  3. Pistol Irina says:

    Daca in Romania nu exista o alta casa de sanatate,pentru concurenta si intre ei,nu numai intre noi,niciodata nu va exista inteligenta,echilibru si eficienta in sistemul sanitar.Oare nu gasim posibilittea sa facem contracte cu alte case de asigurari din alte tari,vazind ca in multe domenii-mai evoluate,probabil-au disparut orice granite,inclusiv juridice. Daca nu ne gindim la asa ceva,inteleg ca sanatatea e un domeniu militarizat in care ne conformam,in ciuda tuturor framintarilor

  4. Stela Rogojan says:

    Sugestie ptr ocuparea posturilor in zone defavorizate:angajare medici tineri pe MAXIM 5 ani cu salar spor 200% sau/si scutire de impozit(ca in Franta).La sfarsitul celor 5 ani tanarul pleaca cu o suma ce ii va permite achizitionarea unui praxis in zona convenabila cresterii copiilor si solarizarii lor asa cum fiecare parinte isi doreste!Astfel vor fi mai motivati ,perioada fiind clara 5ani si fara a putea fi prelungita.!!!Dragi colegi tineri ,poate dura ani intocmirea unei liste decente de pacienti,ani in care vor fi sriere sub dictarea pacientului ca sa il mentineti pe lista in conditiile in care poate alege in fiecare scara e bloc un medic “flamand”! Nu stiti cate concedii am sarit, ca ne -am dus la munca de multe ori mai bolnavi deat pacientii!Credeti ca nu e putin sa poti prelua un praxis gata format unde poti fi medic si nu umil executant in slujba pacientului!Bine platit poti achita si rate bancare si sa mai si traiesti!

  5. FLORENTINA says:

    1. Procentul alocat aistenței medicale primare din bugetul CNAS este la fel ca în anii 2014 -2015, fapt ce se va reflecta în mod negativ asupra veniturilor pe care le vor obține medicina de familie.
    2.Creșterea cu 25 % la sută a salariilor din asistența medicală de specialitate corelată cu noua grilă de salarizare din sistemul bugetar, va conduce în mod firesc la o nouă presiune pe bugetul CNAS,iar din punct de vedere matematic asta va însemna că cineva va tăia din altă parte la bugetul sănătății și ați ghicit de unde va fi mai facil, din asistența medicală primară. În consecință, decizionalii din Executiv vor da vină pe oricine din asistența medicală primară, vor inventa și vor susține în campanie media că medicii de familie nu vor să muncească, căștigă bani degeaba, etc. pentru a acoperi disfuncțiile majore ale sistemului în scopul ascunderii adevărului , respectiv subfinanțarea asistenței medicale primare.
    Propuneri :
    a. Medicul de familie, funcție de gradul profesional să fie plătit de la CNAS astfel încât să existe o corelație cu cei din asistența medicală de stat. Argumentez, prin aceea că medicul primar de specialitate din unitățile de stat, pe noua lege a salarizării va fi plătit cu un salariu de bază de aproximativ 8000 de lei. Arătați-mi vă rog, la acest moment un medic de familie din Româmia care din munca lui, pardon din ceea ce poate el să presteze în relația cu CNAS își poate permite să obțină aceste venituri pentru el, nu pentru cabinet !
    2. Introducerea obligativității decontării seviciilor presatate de către medic de către CNAS în situația în care serverele CNAS pică, după modelul francez. Adică, dacă sistemul informatic este @sabotat@ de către decizionalii politici din Executiv, să existe posibilitatea trimiterii actelor medicale parafate de către medic la Casa de Sănătate pentru decontare. Practic, în acest fel ne asigurăm că oficialii CNAS trebuie să dea socoteală în fața organelor de aplicare a legii pentru modul @în care se asigură că nu putem presta activități specifice, pentru a -și încasa sporul de 10 la sută din economiile aduse prin introducerea cardului@.
    b. Eliminarea sclaviei din asistența medicală primară, respectiv eliminarea clauzei ca la plecarea în concediu de odihnă să ne asigurăm că avem înlocuitor. Practic, ești obligat să ai asisten medical, trebuie să-l salarizezi, trebuie să -i dai concediu legal de odihnă, iar medicul titular de cabinet trebuie să muncească non stop. Propunere : Casa de Sănătate să plătească sub formă de bonus / sau altă denumire plata integrală a unui număr de zile pentru medicul de familie aflat în relație contractuală.
    c. Nu există nici un fel de reglementare legală, te afli în ilegalitate în raport cu actele de control ale Curții de Conturi dacă eliberezi rețete medicale offline. Cum îl motivezi / convingi / ameninți pe pacient să revină în termen legal de 72 de ore la cabinet pentru a valida serviciile pe care i le-ai dat în condițiile în care sistemul informatic al CNAS este nefuncțional !?
    e. Pentru fiecare oră în care serverele CNAS sunt sabotate / pardon sistemul informatic se comportă foarte ermetic ca să nu zic că funcționnează aleatoriu, CNAS să plătească medicilor cu care se află în relație contractuală penalități extrem de ridicate, mergând până în instanță pentru activități de sabotare / falimentare intenționată a cabinetelor medicale individuale, pentru că noi, spre deosebire de unitățile spitalicești nu avem bugete #fără număr de la stat#.
    d. Nu suntem plătiți pentru toată activitatea prestată, serviciile de asistență medicală presupun pentru medic munca pe un sistem informatic, deci se pune întrebarea firească unde ne aflăm în raport cu protecția muncii pe acest domeniu, suntem supuși stresului -indus de radiațiile electromagnetice zilnic, pentru orele de calculator / nu avem sporuri pentru condiții deosebite de muncă, practic asistența medicală primară este o bătaie de joc din acest punct de vedere.

  6. Hodrea Eva says:

    Propunerile sunt foarte pertinente si necesare caci altfel ne semnam odata cu noul contract desfiintarea.Sper sa fim luati in seama!Cu stima dr Hodrea Eva,medic de familie Zalau.

  7. stefanconstantina says:

    Ne zbatem in van,traim un dialog al surzilor;suntem stresati in permanrnta de acest sistem al CNAS CARE NU FUNCTIONEAZA,nu mai departe de astazi 03 11. 2015 sistemul s-a blocat ,a functionat DES cateva ore pana pe la pranz apoi CEAS La ora 14 nu functionau SIUI SIPE,asa ca adio raportari catre casele de asigurari in vederea decontarii serviciilor pt luna oct. si a reg trim III A.C.,ADIO RETETE PENTRU PACIENTI ADIO TRIMITERI…..si cardul bineinteles trebuie sa ramana la pacient!!!!Nu ne mai facem bine ,din rau in mai rau,bine ca ne propuneti CO-CA care sigur va distruge si bruma de coerenta care mai exista in sistem!Sa va fie rusine domnilor guvernanti nu sunteti in stare sa scoateti macar o lege coerenta,an de an veniti cu modificari care nu sunt in slujba pacientului ci in slujaba stiti voi cui.

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri:

Horatiu Moldovan (MS): Vaccinarea populatiei impotriva SARS-CoV-2 va incepe cel mai devreme in primavara anului 2021

Federatia “Solidaritatea Sanitara” din Romania: Numarul lucratorilor din sanatate infectati cu SARS-CoV-2 a depasit 10.000

EMA a primit cererile de autorizare a vaccinurilor anti-Covid dezvoltate de Moderna si BioNTech & Pfizer

Institutul Cantacuzino ar putea produce, in curand, un vaccin gripal

Ministrul Sanatatii spune ca vaccinul impotriva Covid-19 se va face sezonier, la fel ca vaccinul gripal