Ministerul Sanatatii a sesizat Parchetul in urma unui control la Institutul Ana Aslan

31/10/2016

Ministerul Sanatatii a sesizat Parchetul in urma unui control la Institutul Ana Aslan

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/ministerul-sanatatii-a-sesizat-parchetul-in-urma-unui-control-la-institutul-ana-aslan/

msMinisterul Sanatatii a decis sesizarea Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 1 pentru posibile fapte de natura penala, in urma controlului efectuat de Corpul de control al ministrului Sanatatii la Institutul National de Gerontologie si Geriatrie “Ana Aslan”. De asemenea, Corpul de control a recomandat revocarea din functie a directorului medical al institutului.

Potrivit unui comunicat de presa al Ministerului sanatatii, in privinta achizitiei de reactivi pentru laborator, exista suspiciunea de fraudare a procedurilor de achizitie publica. Corpul de control a identificat posibilitatea ca unele caiete de sarcini sa fi fost intocmite astfel incat la procedura de achizitie sa participe o singura firma. Raportul considera ca astfel s-a limitat accesul altor competitori. Acordul cadru impunea folosirea unui singur furnizor, desi legea permite derularea de achizitii pe loturi, care ar fi avut efect reducerea semnificativa a costurilor. Astfel, in 2014 reactivii au fost fost achizitionati de la un singur furnizor, la o valoare de 7.685.512 lei. Cand achizitia a fost realizata pe loturi (in anul 2016), valoarea de achizitie a reactivilor a fost de aproape patru ori mai mica, de doar 1.976.458 lei. Raportul recomanda verificarea pe mai multi ani a acestor practici.

De asemenea, raportul mai arata ca in laboratorul de analize medicale al institutului, in perioada mai 2014 – august 2016, au fost efectuate analize de laborator pentru diverse persoane neasigurate, posibil rude ale salariatilor, in valoare estimata totala de 102.742 lei.

Tot comunicatului MS, o alta situatie descoperita este cea a unor sporuri platite ilegal. De exemplu, postul de sef laborator analize medicale este ocupat din luna iulie 2009 cu delegatie de sase luni (reinnoita periodic) de un medic primar in anatomie patologica. Desi nu mai lucreaza in serviciul anatomie patologica, persoanei respective i-a fost pastrat sporul de 50% din salariul de baza in loc sa fie schimbat in cel de 15%, conform prevederilor legale. Mai mult, numirea aceasta a fost facuta ilegal pentru ca specialitatea de anatomie patologica nu este compatibila, conform legii, cu functia de sef de laborator analize medicale. Raportul impune realizarea unui control intern si recuperarea sumelor din 2009 pana la momentul controlului.

Echipa de control a constatat probleme si in privinta medicamentelor. Astfel, au fost constatate neconcordante intre cantitatile scoase din farmacie sau policlinica si foile de observatie ale pacientilor. Exista suspiciunea ca aceste medicamente nu au fost prescrise pacientilor, dar decontate. Desi cantitatile nu sunt mari, situatia nu este acceptabila.

De asemenea, echipa de control a constatat prescrierea de medicamente Gerovital in ambulatoriul de specialitate al spitalului, desi acest lucru nu este permis. In ambulatoriu exista aparatura pentru cazuri de urgenta, dar Gerovitalul nu face parte din medicatia de urgenta. In ambulatoriu se efectueaza doar consultatii sau analize de laborator. O explicatie venita din partea spitalului este faptul ca ar fi in derulare un proiect de cercetare inceput in anii ’60. Insa nu au fost furnizate echipei de control documente privind derularea unor studii clinice la spital si nici aprobarea pentru derularea proiectului de cercetare mai sus amintit, mai scrie in comunicatul de presa.

Mai mult, exista si discrepante la cantitatile de medicamente raportate in bonurile de consum si foile de observatie ale pacientilor. Dintr-o cantitate de 20.000 de fiole de Gerovital achizitionate de spital, 1.430 nu se regasesc in foile de observatie. Avand in vedere neregulile constatate, corpul de control a solicitat managerului ca in prima şedinţă de Comitet Director sa analizeze activitatea desfăşurata la institut de către doamna farmacist sef.

Corpul de control al ministrului sanatatii a constatat ca au fost incheiate contracte fara respectarea legii pentru inchirierea de spatii catre mai multe societati comerciale. Astfel, au fost semnate cinci contracte cu mai multe firme, chiar daca Legea 95/2006 prevede ca un spatiu poate fi inchiriat de spitale numai catre alti furnizori de servicii medicale. De asemenea, nu exista acordul Ministerului Sanatatii pentru inchirierea acestor spatii conform prevederilor HG nr. 517 din 1991. Raportul Corpului de Control impune rezilierea contractelor, in conditiile legii.
Corpul de control a verificat si achizitia de servicii de curatenie si a constatat ca un contract atribuit prin licitatie publica deschisa in 2012 catre o firma a fost realizat in baza caietului de sarcini in care este prevazuta o suprafata totala pentru curatenie, igienizare, dezinfectare etc de 95.700 de metri patrati.

Cu toate acestea, anexele caietului de sarcini indica o suprafata de 119.165 metri patrati. Raportul recomanda inaintarea situatiei catre institutii competente pentru a analiza care sunt suprafetele pentru care nu s-a prestat in fapt niciun serviciu de curatenie, dar pentru care s-au facturat servicii cu prejudicierea bugetului spitalului.

Corpul de control a mai constatat neconcordante si la facturarea serviciilor prestate peste valoarea contractata de spital cu casa de asigurari. Concret, in situatiile financiare pe anul 2014, conducerea spitalului nu a inregistrat in bugetul de venituri si cheltuieli servicii prestate peste plafonul contractat cu Casa de Asigurari a Municipiului Bucuresti, in valoare de 72.000 de lei. Totusi, conducerea spitalului a incercat sa recupereze aceste servicii de la Casa facturand insa o suma mai mare, de peste 74.000 de lei, CASMB a refuzat sa achite contravaloarea. Raportul impune includerea acestor servicii in buget si facturarea lor corespunzatoare catre CASMB in vederea recuperarii fondurilor.
Ca urmare a neregulilor sesizate, Corpul de Control a recomandat revocarea din functie a directorului medical al institutului.

Ministrul Sanatatii a reconfirmat-o in functia de manager pe dr. Silvi Ifrim, ale carei sesizari au dus la desfasurarea actiunilor de control.

“Ministerul Sanatatii incurajeaza actiunile avertizorilor de integritate, deoarece in acest fel pot fi aduse la lumina si corectate disfunctionalitatile din sistemul sanitar”, se mai precizeaza in incheierea comunicatului mentionat.

Autor: FormareMedicala.ro

0 Comentarii

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri:

Proiect: Grup tehnic pentru elaborarea criteriilor de autorizare a unitatile care fac teste RT-PCR

Noile reguli privind concediile medicale pun inutil medicii si pacientii pe drumuri

Citu, despre angajatii de la Ambulanta: Sunt un exemplu pentru noi toti

Sanitas: Lipsa dialogului social este un lucru acut in Romania

Ambulantierii solicita 1000 de posturi suplimentare si reaplicarea Legii 5/ 2021