Acces cursuri

Stiri medicale

Rezultatele dezbaterii publice Preventia in sanatate

Data ultimei actualizari: 23/05/2013

rezultate dezbatere preventia in sanatateSocietatea Nationala de Medicina Familiei (SNMF), Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) si Academia de Advocacy din Timisoara au lansat astazi, 23 mai 2013, raportul-sinteza pentru prezentarea rezultatelor si a concluziilor in urma audierii publice organizate la Targu-Mures, pe 26 aprilie a.c., pe tema “Preventia in sanatate – cine pierde, cine castiga?”.

Pacientii au manifestat cel mai mare interes pentru dezbatere

 In urma lansarii chemarii la actiune in data de 15 aprilie 2013 si a audierii publice din data de 26 aprilie a.c, dezbaterea publica pe tema “Preventia in sanatate – cine pierde, cine castiga?” a adunta 789 de opinii scrise, din toate judetele tarii, cu exceptia judetelor Giurgiu si Buzau.

Elementul de surpriza al rezultatelor primite in urma acestei dezbateri a fost reprezentat de faptul ca 42% din totalul persoanelor care si-au exprimat opinia fata de importanta procesului de profilaxie in sanatate sunt reprezentate de cetateni, beneficiarii directi ai actului medical. Si cadrele medicale ocupa o pondere semnificativa din totalul opiniilor exprimate – 36%, dintre acestia 17% insumand vocea medicilor de familie.

Pe lista celor care au formulat opinii scrise pe baza dezbaterii legate de preventia in sanatate se afla si reprezentantii ONG-urilor (9%), reprezentantii sindicatelor si reprezentantii mediului de afaceri, in mod egal (5%), precum si reprezentanti ai mediului academic (1%). Din totalul opiniilor exprimate, doar 3% apartin autoritatilor decidente, reprezentate de decidenti locali (1.8%), consiliile judetene (0.7%), parlamentari (0.6%), reprezentandi de minister si membri de partid.

Efectele pozitive ale procesului de preventie in sanatate

 

In urma analizei opiniilor colectate, organizatorii dezbaterii au identificat trei beneficiari majori ai activitatilor de profilaxie desfasurate in sistemul sanitar. Dintre acestia, pacientul este principalul beneficiar al serviciilor de preventie, din mai multe puncte de vedere:

  • Calitatea vietii creste prin: 

    • depistarea in timp util a riscurilor de afectiuni carora pacientul este supus, precum si a bolilor in stadia incipiente de care acesta sufera. Datorita perintampinarii acestor afectiuni suferinta pacientului este redusa semnificativ, precum si resursele financiare pe care atat el, cat si statul trebuie sa le investeasca in tratament.
    • Imbunatatirea conditiilor de igiena personala si a conditiilor de viata
    • Facilitarea reinsertiei socio-profesionale, prelungirea perioadei de viata, precum si garantarea procesului de imbatranire activa a populatiei
    • Reducerea saraciei cauzate de costurile ridicate ale serviciilor medicale sau de consecintele aparitiei unor boli grave, care obliga la pensionare
  • De asemenea, datorita unui program de preventie in sanatate nivelul de educatie si informare al pacientilor creste, iar acestia pot deveni mult mai constienti si mai responsabili de propria sanatate. Datorita informatiilor promite pacientii inteleg importanta proceselor de preventie precum:
    • Vaccinarea
    • Respectarea standardelor de igiena personala
    • adoptarea unei diete alimentare echilibrate si sanatoase
    • evitarea sedentarismului
    • evitarea si eliminarea dependentelor (tutun, alcool, droguri)
    • respectarea si protejarea mediului inconjurator
    • adoptarea unei conduite preventive in viata sexuala.

In ceea ce il priveste pe medicul de familie, procesul de preventie in sanatate reprezinta o activitate necesara si benefica deoarece:

  • Are posibilitatea si resursele necesare pentru a identifica in timp util si a trata eficient cele mai frecvente si mai grave riscuri de imbolnavire si deces in randul mai multor grupe de varsta si al mai multor grupe expuse la risc.
  • Reuseste sa determine in constiinta pacientilot responsabilizarea si constientizarea riscurilor la care se supun prin nerespectarea schemei de tratament si a recomandarilor primite.
  • Detine controlul asupra bolilor si asupra riscurilor pe care pacientii sai le prezinta
  • Face economie de resurse, timp si energie, economii investite pentru crearea unei mai bune relatii medic-pacient.

Programele de profilaxie in sanatate au un impact benefic major si la nivel de sistem, deoarece pe termen lung conduc la eficientizarea costurilor dedicate tratamentelor, ceea ce va permite o redirectionare a resurselor materiale si umane catre activitatile de cercetare. 

Esecul masurilor de preventie in sanatate semnaleaza slabiciuni in sistem

 

Participantii la dezbaterea publica pe tema preventiei in sanatate au identificat si posibile esecuri pe care programele de medicina preventiva le pot inregistra, riscuri asociate majoritar punctelor slabe ale sistemului sanitar, care conditioneaza si pot reduce impactul benefic al programelor de profilaxie. Printre cele mai des mentionate riscuri de esec se numara:

  • riscul de incoerenta decizionala la nivel de sistem, care poate afecta strategia, programarea si implementarea eficienta a programelor de preventie in sanatate
  • riscul utilizarii incorecte sau abuzive a masurilor preventive 
  • riscul de politizare a procesului de profilaxie
  • riscul de subfinantare
  • riscul intreruperii neasteptate si premature a procesului de preventie
  • eventualitatea unei slabe monitorizari a rezultatelor
  • riscul de aderenta scazuta a populatiei la masurile de preventie, din cauza dezinformarii sau a lipsei informarii, asa cum se intampla in cazul controverselor legate de vaccinare
  • riscul opozitiei din partea producatorilor de medicamente

 Recomandari pentru stabilirea unor programe de preventie eficiente

 

In cadrul conferintei de lansare a rezultatelor raportului dezbaterii publice pe tema preventiei in sanatate prof. univ. dr. Petru Armean a subliniat ca “pentru reusita unui program national de preventie este necesara mai intai de toate existenta unui consens al celor implicati, de la pacienti, pana la medicul de familie, medicii de alte specialitati si reprezentanti in functie de decizie ai sistemului sanitar”. Alaturi de acesta existenta resurselor financiare necesare si a resurselor umane, precum si construirea unui serviciu de sanatate integrat sunt, de asemenea, primordiale, a atras atentia medicul. 

Astfel, pentru resuita acestui demers “este necesar sa punem accent pe actiunile de informare si educare a pacientului, pe comunicarea medicului cu acesta, pe rolul pacientului in procesul de preventie si pe inchegarea de echipe interdisciplinare”, a mai precizat Armean. 

 

 

Autor: Elena Gherasim
Elena Gherasim

Elena Gherasim este absolventa a Facultatii de Litere, Departamentul de Jurnalism si Stiinte ale Comunicarii si masteranda in cadrul programului Productie Multimedia si Audio Video, Universitatea Bucuresti. Este online marketing specialist al portalului FormareMedicala.ro si are experienta in redactarea de articole pe subiecte de sanatate si lifestyle.

Postati un comentariu

Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.