Pacientii cronici fac apel la politicieni sa inceteze “mascarada politica”

09/09/2021

Criza de sanatate generata de pandemia de COVID-19 a amplificat problemele cu care se confruntau pacientii cronici din Romania in ceea ce priveste accesul la terapii, spune Alianta Pacientilor Cronici din Romani (APCR) intr-o scrisoare deschisa catre partidele politice, Ministerul Sanatatii, CNAS si Guvern.

Bolnavi de cancer si pacientii cu HIV/SIDA, printre cei mai afectati

“Ca si cum nu era de-ajuns, criza politica actuala acutizeaza situatia, sapand mai adanc groapa sistemului de sanatate, lipsindu-l de finantarea necesara, si odata cu el si a pacientului cronic, ramas fara tratamente. Printre cei mai afectati de situatia actuala sunt pacientii bolnavi de cancer si pacientii cu HIV/SIDA; pentru acestia din urma, frica de a nu mai primi tratamentul vital este o constanta in fiecare luna. Medicii fac eforturi disperate de a calcula medicatia la plic, la bucata, pentru a ajunge la fiecare pacient. Aceasta practica incalca toate normele legate de farmacovigilenta, siguranta medicamentului si siguranta pacientului, periclitandu-i sanatatea. Nu in ultimul rand, calca in picioare demnitatea si calitatea vietii acestor oameni, punandu-i pe drumuri, sa astepte cu orele la portile spitalelor de boli infectioase sau lasandu-i fara acces la analizele de monitorizare ale viremiei.”, se arata in scrisoarea deschisa.

Potrivit APCR, lipsa fondurilor destinate acestor programe nationale de sanatate este semnalata de toate centrele regionale de boli infectioase din Romania. 1 din 4 pacienti romani diagnosticati cu HIV/SIDA nu urmeaza in prezent un tratamentul specific bolii lor, iar daca autoritatile nu iau masuri acum acest numar va creste considerabil, mai spun reprezentantii alianeti. Intreruperea tratamentului antiretroviral determina o crestere a riscului de deces, precum si a riscului de transmitere a infectiei HIV.

Medicii infectionisti din Romania fac apel la APCR pentru a prezenta public aceste probleme

“Inca o data, factorul politic pune viata pacientilor cronici in pericol. Sunt pacienti, care in fiecare saptamana sunt chemati de la sute de kilometri la centrele regionale pentru a ridica medicamentele (de exemplu, pacient din Tecuci, obligat sa vina la spital pentru ridicarea tratamentului in fiecare saptamana, la Bucuresti; in situatia acestui pacient, se regasesc absolut toti pacientii); acest lucru reprezinta costuri importante pentru transport – pe care nu toti si le pot permite (se creaza risc de abandon si esec terapeutic), dar si un risc major de a intra in contact cu virusul SARS-CoV-2. Si in acest moment, se tergiverseaza reglementarea privind activitatea de HomeDelivery (distribuirea medicatiei la domiciliul pacientului cronic).

Trebuie mentionat faptul ca, intreruperea tratamentului chiar si pentru 1 – 2 zile, la pacientii cu HIV/SIDA, poate altera intreaga schema terapeutica (scheme multidrog). Asta conduce la agravarea starii de sanatate, epuizarea tuturor variantelor de scheme datorita generarii de rezistenta virala la terapie, iar daca se impune internarea acestor pacienti, asistenta medicala este aproape imposibila, dat fiind faptul ca spitalele de boli infectioase sunt iar pline cu pacienti COVID-19.”, se mai arata in scrisoare.

In cazul pacientilor cu cancer, lipsa medicamentelor reprezinta direct condamnare la moarte, deoarece cancerul este o urgenta, iar majoritatea tipurilor de cancer au o evolutie fulminanta.

Pacientii fac apel la politicieni sa inceteze “mascarada politica”

Pacientii cronici din Romania fac un apel data la politicieni din Guvernul Romaniei, sa inceteze orice “mascarada politica” si sa se dedice rezolvarii acestor probleme, pentru a preintampina un nou val de decese cauzate de “cinismul si lipsa lor de empatie”, dar si de lipsa finantarii si a politicilor coerente din sanatate.

“Reamintim faptul ca in 2020 decesele generale au crescut apreciabil 260353 (11.7‰) la 297345 (13.4‰), iar in 2021, daca nu se iau masuri urgente, numarul deceselor va creste si mai mult. De asemenea, reamintim autoritatilor Rezolutia Parlamentului European din 20 mai 2021 referitoare la accelerarea progreselor si combaterea inegalitatilor in vederea eradicarii SIDA ca amenintare la adresa sanatatii publice pana in 2030 si necesitatea asigurarii nivelului de cheltuieli si mobilizarea resurselor necesare pentru a atinge obiectivele pentru 2025 in toate statele membre ale UE.”, mai transmit pacientii cronici in scrisoarea deschisa.

Alianta Pacientilor Cronici din Romania a mai precizat ca va semnala situatia curenta Parlamentului European si isi rezerva dreptul de a actiona in judecata pe toti cei responsabili pentru “aceste derapaje”, pentru incalcarea cu buna stiinta a dreptului la asistenta medicala, la sanatate, la viata, drepturi consfintite atat de Constitutia Romaniei, cat si de Legile in vigoare ale Romaniei si UE”.

Etichete: pacienti cronici romania, tratament pacienti cronici, criza politica romania, fonduri programe nationale de sanatate, APCR

autor

Autor: Adriana Pavel