Modificarile propuse de CNAS la noul contract-cadru, atentat grav la rolul medicului de familie in sistem si la specialitatea de medicina de familie I
Modificarile propuse de CNAS la noul contract-cadru, atentat grav la rolul medicului de familie in sistem si la specialitatea de medicina de familie I
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/modificarile-propuse-de-cnas-la-noul-contract-cadru-atentat-grav-la-rolul-medicului-de-familie-in-sistem-si-la-specialitatea-de-medicina-de-familie-i/
CNAS a publicat pe site-ul sau propunerile pentru noul Contract-Cadru 2016-2017. Din nota de fundamentare se preconizeaza cateva schimbari majore fata de contractual actual:
I. Modificari privind modalitatea incheierii de contracte cu CNAS, accesul medicilor in sistemul de asigurari:
Fata de anul 2015 sunt propuse modificari prin care se urmareste stimularea concurentei si dezvoltarea unui mediu concurential care sa incurajeze performanta, precum si asigurarea cadrului legal pentru medici – tineri absolventi de a desfasura activitate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate. Astfel, medicii de familie pot incheia contract de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate indiferent de numarul persoanelor asigurate inscrise pe listele proprii si nu mai este prevazuta stabilirea unui numar necesar de medici de familie care sa intre in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate. [in prezent limita minima este de 800 persoane asigurate inscrise in mediul urban, iar in mediul rural se stabileste pe unitati administrativ-teritoriale/zone urbane de catre o comisie formata din reprezentanti ai caselor de asigurari de sanatate si ai directiilor de sanatate publica, ai colegiilor teritoriale ale medicilor, ai patronatului judetean al medicilor de familie si ai asociatiei profesionale judetene a medicilor de familie; Comisia stabilea si numarul necesar de medici de familie ce puteau intra in relatie contractuala cu casa de asigurari de sanatate] |
Este o noua incercare a CNAS de a scoate numarul minim de asigurati pentru a se incheia contracte. In primavara s-a propus acelasi lucru si nu s-a reusit. Acum se incearca din nou desi situatia de atunci nu s-a schimbat : necesarul de medici in zonele deficitare se mentine, sunt localitati, in special in oarsele mari unde este surplus de MF. De ce noi medicii de familie nu acceptam aceasta modificare? Din mai multe motive:
1. In toate statele unde functioneaa sistemul de asigurari, intrarea in sistem se face prin preluarea unui praxis – si la noi exista aceasta lege si ea trebuie respectata;
2. La momentul actual sunt peste 400 de localitati cu necesar de peste 500 de medici, deci, nu se pune problema ca nu exista locuri pentru ca tinerii medici sa nu aiba unde-si deschide un cabinet; Vedeti aici harta cu necesarul de medici realizata la inceputul anului 2015 https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z2j1wcWsmjxc.kzf7yQAEGKbg
3. Un cabinet pentru a putea functiona, in conditiile actuale de finantare, are nevoie de cel putin 1.000 asigurati pe lista, deci, limita de 800 asigurati se impune; daca se deschid cabinet cu cateva sute de asigurati, cum vor functiona, de unde bani? Medicii Isi vor decshide cabinet pentru ca ulterior sa fie preluate de Centre Medicale iar medicii vor devein angajati? 4. Exista precedente prin care MF isi predau listele acestor centre, medicii devin salariati si au intelegeri mai mult sau mai putin tacite cu administratorii acestor centre sa fie remunerati si in functie de numarul de trimiteri catre alt specialist si laborator, bineinteles din acelasi centru. In situatia asta, medicul de familie mai este medic de familie, isi mai indeplineste el rolul sau devine un functionar “scriitor” de bilete??? 5. Nu exista o motivatie reala pentru a scoate acest numar minim: nu asa se face concurenta, medicii tineri au locuri libere unde-si pot dechide cabinet. Credem ca in spatele acestei modificari stau de fapt interesele Centrelor Medicale care au nevoie de medicii de familie ca verigi in lantul capusarii banilor din sanatate.
II. Ca o consecinta a punctului 1:
– au fost eliminate prevederile referitoare la numarul optim de 1.800 de persoane inscrise pe lista unui medic de familie; |
Numarul optim de 1.800 de asigurati pe lista reprezinta numarul rezultat din impartirea populatiei la numarul de medici de familie. Nu este cee ace se spunea ca repreinta optimul unei liste pentru asigurarea calitatii actului medical. Pentru calitate este nevoie de o lista mai mica de 1.200-1.500 asigurati. Dar trebuia scos acest optim pentru ca era in contradictie cu punctul 1.
– au fost eliminate reglementarile privind comisia formata din reprezentanti ai caselor de asigurari de sanatate si ai directiilor de sanatate publica, ai colegiilor teritoriale ale medicilor, ai patronatului judetean al medicilor de familie si ai asociatiei profesionale judetene a medicilor de familie; – urmare a desfiintarii comisiei mai sus mentionate, stabilirea zonelor/localitatilor deficitare din punctul de vedere al existentei medicilor de familie se face de catre reprezentantii casei de asigurari de sanatate si ai directiei de sanatate publica; |
Cu alte cuvinte au fost desfiintate Comisiile, asa zis, paritare din care faceau parte si cate un reprezentant al Colegiului Medicilor, Societatii de medicina de familie si al Patronatului medicilor de familie. De ce? Pentru ca acesti reprezentanti, desi prin votul lor erau in minoritate, puteau macar prin argumentele pe care le aduceau sa exprime punctul de vedere al MF si chiar sa schimbe votul. Este o incalcare grava a dreptului la exprimare din partea unei parti importante contractuale: furnizorii de servicii. De ce? Pentru control total al CNAS?
– medicul de familie nou-venit intr-o localitate care incheie conventie de furnizare de servicii medicale, pentru o perioada de 3 luni (perioada considerata necesara pentru intocmirea listei), la sfarsitul celor 3 luni incheie contract de furnizare de servicii medicale pentru lista pe care si-a constituit-o pana la data incheierii contractului; |
In contractual actual un medic care vrea sa intre in contract cu CJAS incheie o conventie pe o periaoada de 3 luni care se mai poate prelungi pe inca 3 luni pana cand medicul isi face lista de 800 inscrisi in urban sau mai putin, in functie de cat a stabilit Comisia, in rural. Daca se renunta la acest minim, se poate incheia contract direct dupa 3 luni, fara alta prelungire. Daca tot au scos minimul de asigurati, de ce mai lasa 3 luni pe conventie? Sa aiba timp “medicul tanar” sa-si perfecteze actele cu “angajatorul” si sa castige si el ceva???
I se ia medicului de familie rolul de decizie in actul medical si este transformat intr-un birocrat, scriitor de bilete de trimitere
Citeste si Contractul-cadru 2016-2017 – Dezbatere Online!
In acest topic sunt invitati toti medicii de familie din Romania, cu cont pe platforma www.formaremedicala.ro sa-si exprime propunerile si parerile in legatura cu Proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anii 2016 – 2017.
Cele mai noi stiri medicale: