Legislatie

LEGISLATIE MEDICALA
PROTOCOALE TERAPEUTICE
DOCUMENTE UTILE

Modificari ale Legii 95/2006

Data ultimei actualizari: 04/12/2017

Guvernul a modificat si completat printr-o Ordonanta de Urgenta Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, in sensul punerii in concordanta cu prevederile Codului fiscal care intra in vigoare la 1 ianuarie 2018.

Potrivit actului normativ:

– incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2018, Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS) se constituie si din sumele care se distribuie din contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajator.

– incepand cu data de 1 ianuarie 2018 toate categoriile de persoanele fizice care, in prezent, sunt asigurate cu plata contributiei de asigurari sociale de sanatate din alte surse (de la bugetul de stat si din alte surse bugetare), vor beneficia in continuare de calitatea de asigurat si vor fi exceptate in continuare de obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate (detalii mai jos*).

– se instituie cadrul legal pentru a asigura sumele necesare in bugetul FNUASS, in vederea furnizarii serviciilor medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale la care au dreptul asiguratii. Concret, dupa epuizarea fondului de rezerva, veniturile FNUASS se  completeaza cu sume care se aloca de la bugetul de stat. Masura are scopul sa asigure continuitatea la servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale in sistemul de asigurari sociale de sanatate.

– s-a instituit cadrul legal astfel incat pentru persoanele pentru care nu au fost emise cardurile nationale de asigurari sociale de sanatate si/sau pentru situatiile in care acestea nu figureaza ca asigurati in sistemul informatic unic integrat, precum si pentru persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv dovada calitatii de asigurat se face cu adeverinta de asigurat.

– cardul de sanatate este un document personal, netransmisibil, iar utilizarea fara drept a acestuia de catre furnizorii de servicii in scopul raportarii si validarii unor servicii (medicale/medicamente/dispozitive medicale), constituie infractiune si se pedepseste conform Codului penal.

– s-a reglementat cadrul legal cu privire la stabilirea pachetului de servicii medicale pentru asigurarile voluntare de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament in cadrul asigurarilor voluntare de sanatate.

*Informatii suplimentare:

Incepand cu  anul 2018, se vor adauga persoanelor asigurate fara plata contributiei –  copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani elevi sau studenti, tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului, persoanele coasigurate, persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin legi speciale, etc – si urmatoarele categorii de persoane pentru care plata contributiei se facea pana acum din alte surse bugetare:

persoanele care se afla in concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, acordat in urma unui accident de munca sau a unei boli profesionale;

  • persoanele care se afla in concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in concediu pentru cresterea copilului potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in concediu pentru copilul cu handicap potrivit Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv in unitatile penitenciare, precum si pentru persoanele care se afla in executarea unei masuri educative ori de siguranta privative de libertate, respectiv persoanele care se afla in perioada de amanare sau de intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au venituri;
  • persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sau, dupa caz, de alte drepturi de protectie sociala care se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii;
  • persoanele retinute, arestate sau detinute care se afla in centrele de retinere si arestare preventiva organizate in subordinea acestei institutii, care nu au venituri, pentru strainii aflati in centrele de cazare in vederea returnarii ori expulzarii, precum si pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se afla in timpul procedurilor necesare stabilirii identitatii si sunt cazati in centrele special amenajate potrivit legii;
  • persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • persoanele fizice cu venituri lunare din pensii;
  • persoanele cetateni romani, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioada de cel mult 12 luni, daca nu au venituri;
  • personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat in evidenta Secretariatului de Stat pentru Culte, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte surse.

 

Biroul de presa al CNAS

Acest articol are 0 comentarii. Daca doriti sa vizualizati aceste comentarii sau sa postati dvs un comentariu trebuie sa va logati in contul dvs din platforma.



Daca nu aveti cont, va puteti crea cont gratuit aici.