Educatie pacienti: Recomandari pentru prevenirea osteoporozei

« Inapoi la lista bolilor

In aceasta sectiune gasiti informatii adresate exclusiv medicilor de familie, pentru a facilita comunicarea cu pacientii, in contextul celor mai frecvente boli care sunt reclamate in cabinetul medicului de familie. Informatia oferita de www.formaremedicala.ro este menita sa imbunatateasca, nu sa inlocuiasca relatia dintre un pacient si medicul sau.

07/03/2013

Recomandari pentru prevenirea osteoporozei

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/educatie-pacienti/recomandari-pentru-prevenirea-osteoporozei/

poza consult medicalOsteoporoza inseamna o fragilizare a oaselor, care se pot rupe chiar in urma unor traumatisme minore. Cel mai frecvent sunt afectate incheietura pumnului, soldurile si coloana vertebrala. 

Regimul alimentar recomandat bolnavilor de osteoporoza

O dieta alimentara echilibrata asigura mineralele si vitaminele necesare pentru prevenirea osteoporozei. De aceea, atat persoanele sanatoase, cat si bolnavii de osteoporoza trebuie sa includa zilnic in meniu alimente bogate in calciu:

  • lapte si derivate din lapte
  • lapte de soia
  • macrou
  • cereale integrale
  • seminte
  • spanac, patrunjel, broccoli si salata creata
  • caise si curmale uscate
  • portocale. 

Cantitatea de calciu recomandata pentru prevenirea aparitiei osteoporozei

Aceasta variaza in functie de varsta, dupa cum urmeaza:

  • adultii care nu au implinit 50 de ani: 1000 mg de calciu/zi (echivalentul a trei pahare de lapte/zi)
  • adultii cu varsa de peste 50 de ani: 1200 mg de calciu/zi (echivalentul a 3-4 pahare de lapte/zi)

Este important de retinut ca 1000 mg de calciu pot fi asimilate din consumul a 500 ml de lapte, 50 gr de cascaval, 125 gr de iaurt si 50 gr de sardine. 

Pentru prevenirea aparitiei osteoporozei este necesar si consumul zilnic de vitamina D. Surse importante de vitamina D sunt: peste de apa sarata (ton, somon, sardine, macrou).

  • Adultii care nu au implinit 50 de ani trebuie sa consume 200 U.I./zi de vitamina D.
  • Persoanele cu varsta cuprinsa intre 51-70 de ani – 400 U.I./zi.
  • Adultii cu varsta de peste 70 de ani trebuie sa consume 600 U.I./zi. 

 De retinut: 400 U.I. de vitamina D se gasesc in 170 gr de ton sau 30 gr de sardine la conserva. 

Daca bolnavii de osteoporoza sau persoanele care nu au aceasta conditie medicala nu petrec mai deloc timp in aer liber, nu mananca suficiente alimente bogate in calciu si vitamina D sau au varsta trecuta de 50 de ani, cel mai probabil medicul de familie le va recomanda suplimente de vitamina D si calciu

Masuri de precautie si conduita alimentara pentru prevenirea osteoporozei

1. Atat bolnavii de osteoporoza, cat si persoanele sanatoase vor consuma cu masura alimente dulci, astfel incat sa previna cresterea in greutate peste limitele normale.  

2. De asemenea, bauturile dulci carbogazoase vor fi evitate, deoarece au un continut ridicat de acid fosforic, ce creste cantitatea de calciu eliminat prin urina.  In schimb, pacientii isi pot pregati bauturi dulci gustoase, folosind alimente naturale precum: lapte sau iaurt degresat (300 ml), o banana, un pahar cu capsuni sau fructe de padure, doua cuburi de gheata. Si laptele cu ciocolata este o optiune sanatoasa, iar un pahar de suc de portocale este, de asemenea, recomandat, deoarece contine 200-300 mg de calciu.

3. Este important de stiut ca la fiecare 100 mg de cafeina ingerata organismul pierde 6 mg de calciu. Asadar, pentru prevenirea osteoporozei, cafeaua va fi consumata cu moderatie

4. Desi contine cafeina, se pare ca ceaiul verde contine substante osteoprotectoare.

5. Alcoolul nu este interzis, dar consumul lui trebuie limitat, deoarece creste riscul de osteoporoza, inclusiv din cauza faptului ca favorizeaza traumatismele osoase. 

6. Studiile arata ca femeile aflate la menopauza, care au o dieta alimentara bogata in sare, sunt mult mai expuse osteoporozei, in comparatie cu cele care consuma sare in cantitati mici sau deloc. 

7. Fumatul are un efect negativ asupra reconstructiei osoase, asadar trebuie evitat. 

Exercitiile fizice ajuta la prevenirea osteoporozei

 1. Adoptarea unui regim de viata activ, care sa includa zilnic exercitii fizice, are un rol major in prevenirea osteoporozei. 

2. Sunt recomandate sporturile si activitatile care includ o componenta antigravitationala, prin sustinerea unor greutati sau a greutatii propriului corp: mers pe jos, gimnastica, aerobic, jogging. 

Bolnavii de osteoporoza trebuie sa evite traumatismele fizice, sa urmeze tratamentul recomandat de medic si sa se prezinte regulat la control. 

 

Articole pe acelasi subiect:

0 Comentarii

Cele mai noi stiri:

Examen pentru medici specialisti, stomatologi si farmacisti, in octombrie 2019

STS a semnat contractul pentru modernizarea sistemului 112

Aparatura care determina non-invaziv fibroza hepatica, la Iasi

Interventii chirurgicale pe cord, la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Arad

La CJAS Caras-Severin s-au incheiat contractarile cu furnizorii de servicii medicale