Despre Dosarul Electronic de Sanatate (DES) din prisma unui medic de familie

07/11/2016

Despre Dosarul Electronic de Sanatate (DES) din prisma unui medic de familie

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/despre-dosarul-electronic-de-sanatate-des-din-prisma-unui-medic-de-familie/

vizite-electronicePrin Ordin comun MS/CNAS, au fost aprobate datele, informatiile si procedurile operationale necesare utilizarii si functionarii Dosarului Electronic de Sanatate (DES) al pacientului (Ordinul 1123/849/12.10.2016).
Informatii despre acest proiect avem de pe site-ul CNAS:

http://www.cnas.ro/media/pageFiles/Informatii%20generale%20proiect%20-%20Dosarul%20Electronic%20de%20Sanatate.pdf

http://www.cnas.ro/post/type/local/comunicat-cnas-si-uti-au-semnat-contractul-pentru-dosarul-electronic-de-sanatate-1400156688.html

http://www.des-cnas.ro/pub/

Cu o intarziere de 2 ani, acest proiect devine operational incepand cu 11.11.2016. Conform Contractului-Cadru 2016-2017 suntem obligati ca de la data implementarii, sa completam acest dosar. (Sectiunea 3, Art 3, alin y).  

Citind documentele mai sus mentionate, aflam ca:

–    In DES se inregistreaza „toate datele medicale, incepand de la consultatii, trimiteri, analize, retete, foi de observatii, dar si antecedente si istoric evenimente, vor fi colectate permanent”

–    “Medicul va avea acces la informatiile dumneavoastra doar daca ii oferiti acest drept sau poate consulta dosarul medical doar in prezenta dumneavoastra.”
–    “Dosarul Electronic de Sanatate :
•    administreaza online informatiile medicale introduse de catre furnizorii de servicii medicale dar si de catre dumneavoastra
•    este locul unde puteti gasi date medicale privind sanatatea dumneavoastra oricind aveti nevoie
•    este esential in urgente caci medicul poate vedea date medicale relevante care va pot salva viata
–    “Dosarul electronic de sanatate reprezinta o colectie de informatii medicale ale pacientului, consolidate la nivel national, colectate de la toti furnizorii de servicii medicale cu care acesta a intrat in contact.”

–    Dosarul de sanatate este organizat pe 5 sectiuni:

Sumar pentru situatii de urgenta

Medicul poate avea acces liber doar la sectiunea Sumarul de Urgenta unde poate accesa informatii ce il ajuta in cazul unei situatii urgente, astfel incat sa poata avea o privire de ansamblu despre starea dumneavoastra generala de sanatate. In aceasta sectiune sunt cuprinse informatii  despre:

•    alergii si intolerante
•    proteze si alte dispozitive medicale interne
•    transplanturi
•    proceduri medicale relevante pentru urgenta
•    fistula arterio-venoasa (existenta acesteia)
•    boli cronice
•    boli hematologice relevante pentru urgenta
•    boli transmisibile relevante pentru urgenta
•    tratamente curente
•    internari recente

Antecedente declarate de pacient

•    alergii si intolerante diagnosticate
•    boli cronice diagnosticate
•    istoricul de boli/diagnostice (altele decat alergii si cronice)
•    interventii si proceduri efectuate
•    servicii medicale
•    imunizari
•    tratament medicamentos acordat in cadrul unor studii clinice

Datele prelucrate in cadrul acestei sectiuni sunt informatii documentate de catre un medic,in urma interpretarii rezultatelor clinice si a investigatiilor, a diagnosticarii si a stabilirii recomandarilor potrivite de tratament pentru dumneavoastra.

Documente medicale

Documentele medicale din Dosarul Electronic de Sanatate, sunt organizate dupa criteriul relevantei

Documentele medicale electronice preluate standardizat in cadrul Dosarului din alte sisteme sau prin introducere de catre dumneavoastra:

•    Fisa de observatie clinica generala pentru spitalizare continua
•    Fisa de obesrvatie clinica generala pentru spitalizare de zi – prezentare vizita
•    Fisa consultatie medic spacialist
•    Fisa de consultatie medicina de familie
•    Trimiteri pentru investigatii clinice
•    Trimiteri pentru investigatii paraclinice
•    Recomandari pentru ingrijiri la domiciliu
•    Recomandari pentru dispozitive medicale
•    Retete prescrise de medici
•    Retete eliberate de farmacii

Istoricul evenimentelor medicale se consolideaza pe baza documentelor electronice medicale primite in sistem. Pentru fiecare eveniment medical, pornind de la Datele Medicale Relevante se pot accesa si vizualiza datele din documentul medical electronic primit cu acea ocazie, precum si alte documente asociate cu acel eveniment. Date medicale colectate in Dosar prin intermediul documentelor medicale electronice, sunt organizate pe criteriul relevantei.

Toate  informatiile sunt stocate inca de la nastere si sunt puse strict la dispozitia dumneavoastra. Ori de cate ori este nevoie, aveti acces la aceste informatii. De asemenea, puteti facilita  accesul la aceste informatii medicului curant, usurandu-i astfel munca si ajutand in luarea unei decizii medicale corecte. Antecedentele medicale sunt stocate pentru o viziune mai clara asupra starii dumneavoastra de sanatate.

Date personale

Informatiile personale stocate de Dosarul Electronic de Sanatate, respecta cadrul legal privind protectia si securitatea datelor cu caracter personal. Astfel, datele personale si cele medicale pot fi vizualizate doar de catre dumneavoastra. Informatiile medicale complete pot fi vizualizate de medic doar daca acesta are permisiunea dumnevoastrai. Accesul in sistem se face pe baza cardului de sanatate sau pe baza codului de asigurat/CNP si a matricei de securitate unica disponibila pentru fiecare asigurat.

DES, argumente pro si contra

DES este o baza de date cu caracter medical privind o persoana si rudele sale, sunt puse la dispozitia persoanei si, cu acordul ei, medicilor, desemnati de aceasta.

Ca furnizor de servicii medicale si “actor” important in realizarea DES, imi pun cateva intrebari la care voi incerca sa raspund:

1.    Este necesar DES pentru persoana?

Da, daca persoana nu mai are documentele medicale cuprinse in DES si doreste sa le cunoasca, nu le are in copie la medicul sau de familie, sau daca vrea sa cunoasca ce a scris medicul despre el.

Nu, pentru ca datele sale medicale pot fi publice daca serverele sunt “sparte”, daca anumiti utilizatori fura informatii din sistem. Aceasta baza de date va deveni, in timp, o baza uriasa de date iar informatiile pe care le detine sunt foarte importante pentru persoana. Garantiile pe care le dau reprezentantii CNAS asupra sistemelor de protectie a datelor, nu sunt reale pentru ca de sisteme de protectie beneficiaza si FBI, NASA sau bancile si totusi serverele acestora au fost sparte.

Nu, pentru ca persoana se poate razgandi si nu mai vrea acces la datele sale, nu le va mai vrea in sistem, dar acestea raman.

2.    Este necesar DES pentru furnizorii de servicii medicale?

Da, daca accesul este permis.

Nu, pentru ca datele medicale nu sunt intotdeauna relevante si pot fi inlocuite de documente medicale.

3.    Este necesar DES Casei Nationale de Asigurari?

Nu, pentru ca continutul actului medical nu intra in obiectul de activitate a acesteia.

Da, pentru a umili si mai mult medicii cu o activitate birocratica

4.    Cum ne afecteaza noua, medicilor, relatia cu pacientii?

Relatia medic-pacient se bazeaza pe confidentialitate, incredere, sinceritate si protectie. Transmiterea informatiilor catre terti va afecta grav aceasta relatie. Existenta acestui DES va creea suspiciuni pacientilor care nu-si doresc transmiterea datelor in DES iar relatia medic-pacient va avea de suferit.

Din documentele mentionate nu reiese ca pacientii trebuie sa-si dea acordul SCRIS, INFORMAT, asupra inregistrarii de catre noi a datelor medicale, confidentiale, pe care le avem de la pacient. CNAS are obligatia sa informeze in scris asiguratii despre ce informatii vor fi in sistem, cum poti avea acces la ele, cine va avea acces la ele, sa garanteze sub sanctiunea legii ca datele raman in sistem si ca nimeni altcineva, dacat persoanele desemnate de asigurat, vor putea avea acces la informatii – nu toti au acces la internet. CNAS  trebuie sa emita un document scris de accept al asiguratului si de asumare a sigurantei datelor de catre asigurator.

5.    Cum ne afecteaza noua, medicilor, munca?

Inregistrarea in DES a datelor cu caracter medical – antecedente personale si heredo-colaterale, stare prezenta, investigatii – inseamna munca dubla: inregistrarea in fisa si in soft (fisa de consultatii in format hartie este actul medico-legal de inregistrare si evidenta a consultatiei care nu a fost inlocuita cu un alt sistem). Acest timp pierdut se va face cu reducerea timpului acordat pacientului sau, dupa program, pentru transmiterea in sistem a datelor.

Daca punem in balanta avantajele si dezavantajele existentei DES pot spune ca acesta nu este necesar.

 

Autor: Catalin Petrencic

2 Comentarii

  1. suciumaria says:

    de ce mai exista fisele de observatie, cu toate datele din ele?..CAND SA MAI COMPLETAM SI DES-UL?…cat este timpul de lucru al unui medic de familie?..ce sa facem de fapt:medicina?sau administratie, hartii,aprovizionare,calculator,legislatie la zi,etc…etc..cineva uita ca suntem si noi oameni,avem familii,avem niste drepturi,in primul rand sa fim intrebati daca suntem de acord cu completarea DES(da, e prevazut in contract,dar noi,medicii de familie n-am fost intrebati despre acest lucru,iar cei care isi inchipuie ca acest DES se poate completa in timpul cosultatiilor,mai ales la cum merge programul,habar n-au de cum merg lucrurile in medicina de familie)..daci NU,..in ultima instanta ori fise de observatie ori DES(in acest din urma caz ar mai fi nevoie de inca un calculator, probabil,legat de celalalt, sa se poata lucra simultan pe ambele)..n-are nici un rost sa tinem 2 evidente pt. acelasi lucru..

  2. ciuntulaura-iuliana says:

    Are dreptate domnul doctor nici eu nu sunt de acord sa consum timp pt DES care nu va ajuta pe nimeni

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri: