Consiliul Concurentei: Exista o confuzie intre medicamente si suplimentele alimentare

06/09/2022
Consiliul Concurentei: Exista o confuzie intre medicamente si suplimentele alimentare

Consiliul Concurentei: Exista o confuzie intre medicamente si suplimentele alimentare

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/consiliul-concurentei-exista-o-confuzie-intre-medicamente-si-suplimentele-alimentare/

Vanzarile de medicamente eliberate fara prescriptie medicala (OTC – over the counter) si suplimente alimentare au crescut foarte mult in ultimii ani, insa in randul consumatorilor exista o confuzie intre cele doua categorii de produse.

In acest context, Consiliul Concurentei face o serie de recomandari privind, printre altele, comercializarea online si publicitatea pe retelele de social-media, bazate si pe observatiile primite in cadrul procesului de consultare publica a studiului privind piata de medicamente fara prescriptie medicala si a suplimentelor alimentare.

Astfel, autoritatea de concurenta considera necesara introducerea unor reglementari care sa elimine confuziile in ceea ce priveste utilizarea acestor produse.

Moderarea comentariilor privind suplimentele

In conditiile in care cumparatorii de suplimente alimentare pot fi influentati si de comentariile publicate de alti consumatori pe site-urile de comercializare, comentarii care pot fi incorecte si pot induce in eroare, este necesara moderarea acestora, se precizeaza intr-un comunicat de presa.

Astfel, Consiliul Concurentei recomanda comerciantilor online sa asigure conformarea continutului publicat cu cerintele legale si afisarea comentariilor numai dupa evaluarea de catre un moderator. Daca comerciantul nu poate supraveghea si controla continutul de pe propriul site, se recomanda sa nu fie publicate marturii personale.

Totodata, Consiliul Concurentei considera ca aceste recomandari trebuie aplicate si in cazul platformelor de social media. In acest caz supravegherea si controlul continutului este responsabilitatea proprietarului paginii de brand (care poate fi producatorul/importatorul produsului sau o companie care actioneaza in calitate de agent), iar moderarea se poate realiza prin dezactivarea functiilor specifice, precum stergerea sau dezactivarea comentariilor sau dezactivarea butonului pentru distribuirea continutului etc.

De asemenea, autoritatea de concurenta considera necesara definirea unor elemente de diferentiere vizuala, precum simboluri sau pictograme, specifice suplimentelor alimentare, pentru a ajuta cumparatorii sa identifice mai usor produsele. O astfel de masura poate ajuta publicul larg sa identifice cu mai multa usurinta tipul produsului si faciliteaza, totodata, procesul de alegere a consumatorului. O alta varianta dediferentiere vizuala se refera la lizibilitatea mentiunii ca produsul comercializat este un supliment alimentar. Astfel, Consiliul

Concurentei propune elaborarea unor prevederi privind identificarea si citirea cu usurinta a acestei mentiuni prin care:

• sa se defineasca cu exactitate locul in care ar trebui sa figureze (de exemplu sub denumirea comerciala a produsului);
2• sa se determine dimensiunea fontului, care poate fi raportata cel putin la un anumit procent din inaltimea literei folosita pentru denumirea comerciala a produsului (acest procent ar putea fi, de exemplu, de 50%);
• sa se stabileasca un set de caracteristici grafice care sa diferentieze aceasta mentiune, de exemplu prin stilul caracterelor sau culoarea de fond.

Clarificari privind comercializarea online

In Romania, medicamentele fara prescriptie medicala se comercializeaza cu amanuntul prin farmacii si drogherii, fizic sau online, atat prin intermediul site-ului propriu detinut de farmacie/drogherie, cat si prin intermediul unei platforme de intermediere.

“In prezent, legislatia de comercializare a OTC-urilor este ambigua si nu mentioneaza clar daca comercializarea online se poate face prin site-ul propriu al farmaciei/drogheriei online sau prin intermediul platformelor de intermediere. In acest context, Consiliul Concurentei considera ca legislatia in domeniul comertului electronic cu medicamente OTC poate fi imbunatatita prin introducerea unor clarificari privind comercializarea atat prin intermediul propriului site, cat si prin intermediul platformelor de intermediere de tip marketplace, sau on demand delivery.”, precizeaza Consiliul.

Potrivit sursei citate, aceste clarificari ar permite farmaciei/drogheriei online sa cunoasca cu exactitate cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca in cazul comercializarii online a medicamentelor atat prin propria pagina de internet, cat si prin intermediul platformelor.

De asemenea, Consiliul Concurentei recomanda modificarea legislatiei in vigoare astfel incat sa existe posibilitatea de a externaliza transportul OTC-urilor in baza unor contracte cu furnizorii de servicii de intermediere online in masura in care acestia efectueaza direct, prin intermediul logisticii proprii, transportul acestora.

“Si legislatia in domeniul suplimentelor alimentare este ambigua si incompleta, ceea ce genereaza probleme in ceea ce priveste comercializarea si publicitatea suplimentelor alimentare si conduce la o interpretare neunitara a cadrului normativ. La ora actuala legislatia prevede ca suplimentele alimentare ce au in compozitie vitamine, minerale (singulare sau combinate) sau si alte substante cu efect nutritional sau fiziologic se comercializeaza in baza certificatului de notificare emis de Ministerul Sanatatii. Aceste prevederi, insa, nu se aplica suplimentelor alimentare pe baza de plante medicinale/aromatice. Acestea se comercializeaza in baza avizului emis de Institutul de Bioresurse Alimentare. Autoritatea de concurenta sprijina propunerea Institutului de Bioresurse Alimentare privind implementarea unui program de monitorizare a efectelor aferente suplimentelor alimentare.”, mai precizeaza Consiliul Concurentei.

Conform sursei citate, aceasta masura poate contribui la cresterea gradului de protectie a sanatatii publice. De asemenea, se recomanda crearea unei platforme unice dedicata suplimentelor alimentare pentru ca un consumator sa poata identifica si verifica cu mai multa usurinta si rapiditate informatiile privind comercializarea legala a unui anumit supliment alimentar pe piata din Romania.

Publicitatea

Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor cu competente in domeniul suplimentelor alimentare imbunatatirea cadrului legislativ privind modul de avizare a materialelor publicitare si totodata, recomanda Ministerului Sanatatii efectuarea unei analize privind durata si frecventa optima difuzarii materialelor publicitare pentru medicamentele OTC si suplimentele alimentare fara a fi afectat nivelul sanatatii publice.

In ceea ce priveste publicitatea la medicamente fara prescriptie medicala prin intermediul retelelor de socializare si al aplicatiilor mobile, la ora actuala, aceasta este interzisa de legislatia in vigoare. Cu toate acestea, autoritatile din domeniul sanatatii au apreciat ca cerintele impuse altor forme de publicitate, cum ar fi publicitatii realizate prin intermediul canalelor de televiziune sau prin internet, sunt apte sa protejeze sanatatea publica.

In aceste conditii, autoritatea de concurenta considera ca aceleasi conditii/conditii similare, completate cu cerinte (ca de exemplu, limitarea utilizarii functiilor interactive – butonul „like”/„dislike”, comentarii, distribuirea continutului) care sa asigure caracterul static al continutului aprobat s-ar putea aplica si in cazul retelelor de socializare sau al aplicatiilor mobile.

“Prin urmare, Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor cu competente in domeniul sanatatii revizuirea legislatiei privind publicitatea in sensul definirii retelelor de socializare si aplicatiilor mobile si stabilirii unor cerinte specifice astfel incat sa poata fi utilizate aceste canale de comunicare fara a fi afectat nivelul sanatatii publice.In plus, autoritatea de concurenta sustine modificarea legislatiei prin introducerea unor prevederi privind posibilitatea (nu obligativitatea) de a expune medicamentele OTC in zona din afara tejghelei farmaciilor/drogheriilor, respectiv in rafturile si vitrinele dedicate expunerii produselor.”, mai precizeaza Consiliul Concurentei.

Medicamentul reprezinta orice substanta sau combinatie de substante ce are proprietati pentru tratarea sau prevenirea bolilor.

Suplimentele alimentare sunt produse al caror scop este de a completa regimul alimentar, dar care nu au proprietatea de tratare sau vindecare a unei boli.  Suplimentele alimentare reprezinta surse concentrate de vitamine, minerale sau alte substante cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau in combinatie.

Etichete: medicamente eliberate fara prescriptie medicala, OTC, suplimente alimentare, consiliul concurentei

autor

Autor: Adriana Pavel

0 Comentarii

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri: