Stiri medicale

CNAS face precizari despre PIAS

Data ultimei actualizari: 10/05/2018


Referitor la fluctuatiile aparute in functionarea sistemului informatic in ultimele zile, CNAS face urmatoarele precizari:

Pentru data de 3 mai a.c., in care PIAS a fost indisponibila pentru transmiterea si validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozitiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 si ale art. 40 – 42 din H.G. 155/2017. In acest sens, pentru raportarea, validarea si decontarea serviciilor afectate de aceasta indisponibilitate, a fost emis ordin al Presedintelui CNAS (909/04.05.2018), conform prevederilor legale mai sus mentionate.

Totodata, avand in vedere ca si ulterior perioadei respective unele componente ale PIAS nu au functionat in parametri normali, la ora actuala la nivelul CNAS se ia in calcul ca pentru intreaga perioada in care s-au inregistrat probleme in functionarea sistemului informatic transmiterea si validarea serviciilor acordate de furnizorii aflati in contract cu casele de asigurari de sanatate sa se faca in conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS.

In acest context, CNAS solicita furnizorilor de servicii de sanatate sa trateze in continuare cu toata responsabilitatea problemele medicale ale asiguratilor si sa nu amane acordarea tratamentelor necesare acestora.
Circumstantele aparitiei problemelor in functionarea PIAS, imediat dupa incetarea unui contract de mentenanta, vor fi clarificate cu aportul unor specialisti. Totodata, CNAS se preocupa de asigurarea mentenantei acelor componente ale PIAS care in prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialistii IT din cadrul institutiei depun toate eforturile in vederea solutionarii disfunctionalitatilor aparute, acestea putand fi semnalate de furnizorii de servicii de sanatate aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro.

CNAS reitereaza, pe aceasta cale, angajamentul sau ferm de continuare a dezvoltarii si de perfectionare a functionalitatii PIAS, ca instrument de raportare, validare si control a serviciilor de sanatate decontate din fonduri publice, acesta fiind dealtfel unul din cele mai mari si mai intrebuintate sisteme informatice din Romania, cu peste 70.000 utilizatori si peste 700.000 de servicii medicale raportate si validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescriptii medicale.

Biroul de presa al CNAS

4 comentarii

  • preda spune:

    cati dintre dvs. ati pus mana pe foaie si pix si ati trimis o sesizare oficiala la cnas/ minister? nimeni de la aceste autoritati/institutii nu e obligat sa citrasca forumurile. copilul care nu plange….

  • pall vera spune:

    Situatia e foarte stresanta si obositoare.Sistemul informatic nu trebuie interpus intre medic si pacient nici cand functioneaza corespunzator. Cadrele medicale trebuie sa fie preocupate de problemele de sanatate ale pacientului, ceea ce implica nu numai un consult de 15 minute ci si cunostinte medicale actualizate continuu, experienta, rabdare, pliere pe personalitatea pacientului, colaborare intre medici de aceeasi specialitate sau diverse specialitati in functie de patologia pacientului, consilierea pacientului , discutii cu apartinatorii si multe altele. Cu acest sistem ati transformat personalul medical in niste hibrizi preocupati de introducerea unor date in calculator, de validarea sau invalidarea serviciilor , de transmiterea lor , stresati ca nu se valideaza serviciile sau reteta, amenintati cu panalitati din motive informatice…. si cand te chinui 15-20 de minute cu un card, nu stiu cata disponibilitate mai ai pentru pacient !

  • Teodor R Ruja spune:

    Am mai scris și pe alte forumuri, dar se pare că nu ajunge la urechile cui trebuie.
    Pentru a evita blocajele in SIUI PIAS CEAS și celelalte componente ale programului de raportare al CNAS, se poate adăuga sistemului o bază de date cu CNP-urile pacienților care sa fie inclusă în nomenclatoarele programului existent în calculatoarele contractanților, care să se updateze zilnic odată cu lansarea programului și astfel putem face raportarea in baza de date locală fără a mai fi nevoie de serverul central extemporaneu cu fiecare raportare, iar transmiterea către serverul central să se facă automat când acesta are disponibilitate de resurse, astfel medicii și pacienții nu mai pierd timpul așteptând confirmarea.

  • Ana Mihaela Corban spune:

    De ce nu faceti sau cereti sprijinul firmei IcMed(Syonic)este cea mai competenta firma de IT in domeniul medical si nu numai.

Postati un comentariu

Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.