Cine se afla in culpa in cazul in care CNAS rateaza contractarea serviciilor medicale de medicina primara?

14/06/2016

Cine se afla in culpa in cazul in care CNAS rateaza contractarea serviciilor medicale de medicina primara?

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/cine-se-afla-in-culpa-in-cazul-in-care-cnas-rateaza-contractarea-serviciilor-medicale-de-medicina-primara/

medicul-2015Sa incercam sa parcurgem legea, sa vedem cine si ce atributii/ obligatii exista in ceea ce priveste garantarea unei bune functionari a sistemului de asigurari de sanatate si cine poate fi invinuit si tras la raspundere in cazul in care se neglijeaza contractarea serviciilor de medicina primara.

Sa ne uitam la ce prevede Codul Penal in privinta neglijentei si a abuzului in serviciu si daca CNAS poate fi tras la raspundere pe baza acestor doua articole in cazul in care va rata contractarea serviciilor noastre.
 
Art. 297
Abuzul in serviciu
(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.

Art. 298
Neglijenta in serviciu
Incalcarea din culpa de catre un functionar public a unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau prin indeplinirea ei defectuoasa, daca prin aceasta se cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.
 
Indatorirea CNAS si CJAS este aceea de a contracta serviciile medicale prin care se garanteaza dreptul constitutional ale asiguratilor, dreptul  la servicii medicale.

Daca responsabilii nu sunt in stare sa contracteze aceste servicii inseamna ca nu si-au indeplinit o indatorire de serviciu , ceea ce provoaca o paguba , dar si o vatamare grava a drepturilor si intereselor legitime ale asiguratilor.
 
Accentuez din nou, CNAS si CJAS au obligatia sa contracteze serviciile medicale, iar in aceasta privinta noi nu avem nicio obligatie.

Dar, pentru ca CNAS si CJAS au aceasta obligatie si pentru ca raportul nostru juridic cu CJAS este unul de caracter civil,responsabilii CNAS, pentru a putea indeplini in intregime indatorirea de a ne contracta serviciile, in mod obligatoriu ar trebui sa negocieze real cu noi, sa vina cu niste oferte realiste si nu in bataie de joc, incat sa aiba garantia ca vor putea contracta serviciile noastre. In caz contrar pot fi acuzati de neglijenta si abuz  in serviciu.

Cat de nerealist si in bataie de joc sunt Contractul-Cadru si normele impuse unilateral, care urmaresc de multa vreme desfiintarea medicinei primare decat contractarea acestor servicii , se dovedeste cel mai bine prin pretul acestor servicii.

Vorbim de un pret cu mult sub nivelul pretului stabilit de catre Ministerul Sanatatii.

Conform Ordinul M.S. 710/13.iul.2012 tariful unei consultatii la medicul primar este stabilit la 50 lei, iar la medicul specialist la 30 lei.

Oferta CNAS pentru noi este de 22 lei/ medic primar , iar la calcul am luat in considerare intreaga suma , adica PC si PS.

O alta dovada zdrobitoare prin care se poate dovedii neglijenta responsabililor , dar si abuzul lor, este declinarea obligatiilor si responsabilitatilor care le revin pentru care conform legii 95 si a statutului CNAS si CJAS,  in exclusivitate, doar ei ar trebui sa raspunda . Obligatia CNAS si a CJAS este sa intocmeasca si sa actualizeze registrul asiguratilor.

Iar daca ei au obligatia sa elaboreze si sa actualizeze registrul asiguratilor, atunci pentru datele eronate inregistrate sau neactualizate, doar si numai ei trebuie sa raspunda.

Este ilegal ca ei sa transfere aceasta obligatie si raspundere catre medicul de familie.

Noi avem obligatia sa lucram in SIUI, dar pentru datele din SIUI, conform legii, nu noi trebuie sa raspundem. Adica, daca in SIUI apare o persoana cu o pensie mica, una cu handicap sau salariat,  noi luam informtia ca atare si  operam cu acese date.

Raspunderea trebuie sa ii revina in exclusivitate CNAS si CJAS.
 
Vezi legea 95/ 2006
Art. 280
(1) Atributiile CNAS sunt urmatoarele:
c) elaboreaza si actualizeaza Registrul unic de evidenta a asiguratilor.
 
Dovada de neglijenta in serviciu este si propunerea din partea CNAS a proiectelor de acte normative care nu garanteaza buna functionare a sistemului de asigurari de sanatate ,acte normative care perpetueaza si accentueaza  subfinantarea excesiva a medicinei primare, lucu recunoscut si in Strategia Nationala de Sanatate. Cu toate acestea CNAS neglijeaza stare de fapt si nu intreprinde nimic pentru a remedia situatia pentru a putea garanta buna functionare a sistemului si pentru a putea garanta dreptul asiguratilor la asistenta medicala de medicina primara .
 
CNAS propune acte normative care ingradesc exercitarea profesiei de medic de medicina de familie, acte normative care genereaza cheltuieli nejustificate in sistem prin restrangerea ilegala a competentelor noastre.
 
 STATUTUL CNAS
Art. 5

(1) CNAS are urmatoarele atributii:
 
2.Propune Ministerului Sanatatii proiecte de acte normative care au incidenta asupra constituirii si utilizarii Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
 
Presedintele CNAS ar trebui sa ia in considerare conditiile de acceptare a contractului de catre Medicina de Familie.
Luand in considerare si cele expuse in Strategia Nationala, in mod obligatoriu, pentru a garanta buna functionare a sistemului de asigurari de sanatate ar trebui sa solicite imediat rectificare bugetara.
In caz contrar intra sub incidenta art. 298 si art. 297 din Codul Penal, adica abuz in serviciu si neglijenta in serviciu.

SECTIUNEA 3: Atributiile presedintelui
 
6.Depune la Ministerul Finantelor Publice propuneri pentru proiectul bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

O alta dovada de neglijenta si abuz in serviciu este restrangerea competentelor noastre profesionale.
Pe langa faptul ca li se retrag in mod abuziv medicilor de familie anumite competente, drepturi obtinute, se mai si creaza cheltuieli nejustificate si inutile in sistemul de asigurari de sanatate.
 
La randul nostru noi avem tot dreptul sa nu semnam un contract pe care nu-l acceptam, care ne dezavantajeaza, care nu ne aduce nicio satisfactie, nici financiara si nici profesionala, un contract cu niste penalitati abuzive si disproportionale, un contract prin care isi bat joc de profesia si de vietile noastre.
 

 

Autor: Soós Szabó Klára

1 Comentarii

  1. francumihaelacarmen says:

    Buna seara, pe nimeni dintre noi nu intereseaza si problema vacantei noastre si a sistemului inacceptabil de inlicuire?
    trebuie si aceasta situatie reglementata in noul contract totusi!!!
    dr. Francu C

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri:

Spitalul Militar face angajari fara concurs pentru 53 de posturi

Ministrul Sanatatii spune ca personalul medical este epuizat, dar nu va renunta: Noi putem reusi doar impreuna

Spitalul pentru Copii “Grigore Alexandrescu” din Capitala angajeaza personal medical fara concurs

Record de cazuri noi de Covid-19, in Romania | Peste 4.800 in 24 de ore

Sondaj international: Ar fi oamenii dispusi sa se vaccineze impotriva Covid-19?