Legislatie

LEGISLATIE MEDICALA
PROTOCOALE TERAPEUTICE
DOCUMENTE UTILE

Carpeala nu este o solutie!

Data ultimei actualizari: 19/05/2017

Legea 95/2006 care reglementeaza si Sistemul de Asigurari de Sanatate, defineste cui se adreseaza acest sistem:

Art. 219. –

(1)    Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati;

Art. 266. –
(1)    Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 224 alin. (1)

DAR creeza si exceptii:

Art. 224. –

(1) Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei:

a) toti copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca;

b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului si nu realizeaza venituri din munca sau nu sunt beneficiari de ajutor social acordat in temeiul Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare; sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate;

c) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945-1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi;

d) persoanele cu handicap care nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte surse, cu exceptia celor obtinute in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

e) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte resurse;

f) femeile insarcinate si lauzele, daca nu au niciun venit sau au venituri sub salariul de baza minim brut pe tara

Cu alte cuvinte, pentru aceasta categorie de asigurati, statul nu plateste. Platesc asiguratii.

Este normal? Nu! Prin Constitutie, toata populatia are dreptul la servicii de sanatate. Aceste servicii se acorda, fie direct – prin bani de la bugetul de stat – pentru anumite programe nationale unde nu conteaza daca contribui direct la sanatate, fie prin contributia asiguratilor/asiguratorilor.

Daca statul doreste sa scuteasca anumite categorii, normal ar fi ca statul sa contribuie pentru ea la Fondul de asigurari de sanatate, pentru ca altfel spus, statul ofera o facilitate pe … banii asiguratilor.

La masa rotunda de la Palatul Parlamentului din data de 17 mai 2017, medicii de familie au identificat, printre cele mai importante probleme cu care aceasta specialitate se confrunta, si problema finantarii. S-a discutat pe acest subiect.

S-a recunoscut ca toata Sanatate este subfinantata, inclusiv Medicina de familie. Un parlamentar a spus ca daca se mareste bugetul in Asistenta medicala primara, acest lucru se poate face daca se ia din alta parte: de la spitale, medicamente sau de la alti furnizori. Dupa parerea mea nu trebuie taiat de la nimeni, pentru ca toate sectoarele sunt subfinantate, dar, daca ar creste bugetul la Sanatate, prin contributia statului pentru persoanele pe care le considera asigurate fara plata contributiei, tot sistemul ar avea de castigat.

Un calcul simplu arata ca daca Bugetul de stat ar plati asigurarea doar pentru copiii 0-18 ani, bugetul FNUASS ar creste cu 13,67% lei.

Persoane 0-18 ani (2012)

4.114.088

Salariul minim/economie

1.450,00

Contributie 5,5%

79,75

Contributie pe persoane/luna (mii lei)

328.098.518

Contributie pe persoane/an (mii lei)

3.937.182

Buget actual FNUASS pt. bunuri si servicii

24.981.679

Crestere buget

28.918.861

Procent crestere FNUASS

15,76

Aceasta crestere a bugetului cu 15,76% a bugetului FNUASS, inseamna o crestere cu 15,76% pentru fiecare furnizor de servicii. Si asta doar pentru o categorie de asigurati:

Buget actual AMP

1.680.014

Ce inseamna 15,76% in plus?

264.775

Crestere buget cu 15,76%

1.944.789

 

Pentru noi, AMP, aceasta crestere inseamna un buget de 1,94 miliarde lei. Din calculele noastre, pentru a putea functiona in 2017, ar trebui sa avem un buget de 2,1 miliarde lei.

Daca s-ar lua in calcul si celelate categorii de asigurati fara plata contributiei – elevi/studenti 18-26 ani, persoanele cu handicap, persoanele scutite prin legi speciale, gravidele si persoanele cu afectiuni incluse in programele nationale a caror numar nu-l cunosc – se poate ajunge la suma necesara.

Cu alte cuvinte, inainte de a taia de la unii saraci pentru a da la altii, si mai saraci, exista metode de a creste finantarea pentru toti furnizorii de servicii in sanatate!

Si, daca se mai schimba si politica de sanatate, cu cresterea ponderii ambulatoriului de sanatate, medicina de familie nu va muri!

 

Autor:

Adriana Pavel Dr. Catalin Petrencic este medic primar specializat in medicina de familie, presedintele Patronatului Medicilor de Familie Calarasi

Acest articol are 0 comentarii. Daca doriti sa vizualizati aceste comentarii sau sa postati dvs un comentariu trebuie sa va logati in contul dvs din platforma.



Daca nu aveti cont, va puteti crea cont gratuit aici.