APCR: Pacientii cronici au nevoie si de medicamentele vitale, pe langa vaccinarea anti SARS-CoV-2

11/01/2021

Ca urmare a multiplelor sesizari privind lipsa medicamentelor pentru pacientii cronici, sesizari atat din partea pacientilor, cat si a medicilor si farmacistilor, Alianta Pacientilor Cronici din Romania (APCR) se arata profund ingrijorata de pericolul pe care il constituie discontinuitatea administrarii tratamentelor vitale, de lunga durata, fara de care pacientii nu pot trai.

Potrivit APCR, lipsa acestora poate duce la declansarea episoadelor de acutizare a bolii.

Potrivit unui comunicat de presa, un exemplu acut, ca de fiecare data la inceput de an, dar nu numai, este lipsa la nivel national a unui medicament indicat in tratamentul adjuvant al cancerului mamar, al cancerului mamar metastatic, al pacientelor care au trecut prin interventia de mastectomie.

Intreruperea acestui tratament poate conduce la cresterea riscului de recidiva a bolii oncologice. In Romania sunt peste 150.000 de femei cu cancer mamar carora li s-a recomandat acest medicament.”, transmite APCR intr-un comunicat de presa.

Pe langa acest produs, mai este sesizata si lipsa altor medicamente pentru leucemie granulocitara cronica, mielofibroza, alte tulburari mieloproliferative precum si mai multe forme de cancer.

Totodata, mai este sesizata problema pe care o reprezinta platile restante ale CNAS catre farmacii.

Medicamentele din cadrul Programelor Nationale de Sanatate, mai ales cele oncologice, nu s-au decontat din luna august 2020! Cunoastem evolutia mediului politic, in contextul SARS-CoV-2 si eforturile autoritatilor in lupta cu pandemia, insa si gestionarea accesului la tratament pentru pacientii cronici este tot responsabilitatea Ministerului Sanatatii. Acesta are parghiile necesare pentru a putea controla, facilita, optimiza, prin masuri concrete si corecte aspectele ce tin de accesul la terapii.”, mai transmite APCR.

Asociatia mai subliniaza ca “penuria cronica de medicamente este datorata unor masuri mai putin inspirate, ca de exemplu: politica celui mai mic pret din UE, plafonarea preturilor la anumite medicamente (preturi oricum necompetitive), taxa clawback – elemente care au facut necompetitiv aspectul comercial, iar unii producatori au decis retragerea definitiva de pe piata romaneasca a anumitor medicamente care nu se mai justificau din punct de vedere economic. Aceste decizii au fost adoptate de catre factorul politic, pentru avantaje electorale in detrimentul pacientilor care nu isi mai gasesc tratamentele.”.

Un factor important il reprezinta fenomenul de export paralel, care, conform reprezentatilor pacientilor cronici din Romania, “demonstreaza inca o data goana dupa inavutire in detrimentul asigurarii sanatatii si lipsa totala de moralitate si compasiune a celor care il practica”.

Sa speram ca actuala conducere a Ministerului Sanatatii nu va arunca sacosa cu medicamente oncologice peste gard in curtea spitalului, si ca va adopta urgent o strategie care sa asigure continuitatea tratamentelor si supravietuirea pacientilor cronici. Pacientii sufera crunt, unii pierd speranta, dar cei mai multi pierd lupta cu boala, farmacistii ridica din umeri neputinciosi ca nu au de unde oferi medicamentele prescrise de medici. Pe langa multe alte probleme, cam asa arata accesul la terapia de baza, uzuala, ieftina si de multe ori inexistenta. Ieftina ca si prestatia amatorilor care s-au aflat si se afla in pozitia de a salva vieti la nivel decizional.” a mai precizat APCR care a facut si un apel la autoritati si la toti cei implicati in lantul de distributie sa isi respecte angajamentele.

autor

Autor: Adriana Pavel