Eficienta, nu austeritate | Poiana cere redirectionarea inteligenta a banilor in sanatate

Eficienta, nu austeritate | Poiana cere redirectionarea inteligenta a banilor in sanatate
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/eficienta-nu-austeritate-poiana-cere-redirectionarea-inteligenta-a-banilor-in-sanatate/
E reforma sau doar taiere de costuri? Cum arata cu adevarat eficientizarea sistemului de sanatate? Si, mai ales, poate fi pacientul pus in centrul sistemului fara sa afectam calitatea actului medical?
Pentru Catalina Poiana, presedinta Colegiului Medicilor din Romania, raspunsul e clar: eficienta nu inseamna taieri de bugete, ci gestionarea inteligenta a fondurilor, acolo unde aduc beneficii reale – pentru pacient si pentru sustenabilitatea sistemului.
“Pentru a eficientiza sistemul de sanatate si a creste impactul asupra starii de sanatate a populatiei (…) consider ca este nevoie de o abordare integrata, care sa urmareasca simultan atat cost-eficienta, dar, in acelasi timp, si calitatea ingrijirii cu focus pe rezultat. Din perspectiva mea, ca medic, eficientizarea in sanatate nu inseamna ‘taierea’ bugetului, ci poate cel mai important, redirectionarea inteligenta a resurselor financiare – a banilor – acolo unde aduc cel mai mare beneficiu pentru pacient si sustenabilitate pentru sistem”, a scris Catalina Poiana, pe Facebook.
In viziunea sa, reforma trebuie sa fie profunda, integrata si orientata spre rezultate, nu doar declarativa sau reactiva.
Poiana propune:
1. Intarirea medicinei prespitalicesti: Ambulatoriul, Medicina de Familie
– Monitorizarea regulata a pacientilor cronici in ambulatoriu scade riscul de internare, care consuma resurse costisitoare;
– Regandirea rolului medicului de familie – cu centrarea rolului sau in managementul pacientului, dar nu ca un dispecer de servicii si debirocratizata activitatea MF;
2. Plata corecta a serviciilor
– Trebuie sa se plateasca corect serviciile, la costul REAL al acestora, dar si sa urmarim rezultatul acestora, pentru a evita complicatiile diferitelor afectiuni si a creste satisfactia pacientului;
– plata serviciilor pe baza de performanta, prin aplicarea unor criterii evaluabile;
3. Regandirea organizarii si obiectivelor din cadrul spitalelor.
– Dezvoltarea structurii de spitalizare de zi;
– Cresterea tipurilor de specialitati din ambulatoriile integrate ale spitalelor;
– Depolitizarea managementului spitalelor;
– Management pe criterii de performanta pentru managerii de spitale, dar si pentru sefii de sectie;
4. Digitalizarea tuturor institutiilor din sanatate
– Operationalizarea dosarului electronic, interoperabilitate intre institutii – sunt cateva din solutiile care cresc eficienta si reduc pierderile;
– Datele dintr-un sistem digitalizat vor permite politici bazate pe informatii concrete, nu pe estimari;
5. Achizitii eficiente si reorganizate strategic la nivel teritorial, astfel incat sa fie transparente si sa asigure cele mai mici preturi pentru echipamente medicale, medicamente si materiale sanitare, servicii de mentenanta.
6. Combaterea pierderilor / a risipei banilor din sanatate
– Audit intern activ;
– Digitalizarea serviciilor. administrative din spitale, ca parte din digitalizarea sanatatii;
– Evidenta electronica in timp real a consumurilor de medicamente si materiale din unitatile medicale;
7. Alocarea de resurse financiare predictibile anual catre preventie si screening
– Bolile in stadii incipiente sunt mai putin costisitoare, ca resurse utilizate;
– Screeningul afectiunilor incadrate in zona principalelor probleme de sanatate publica trebuie sustinut si mentinut prin politicile publice de sanatate;
– Implementarea unei directii nationale pentru Educatia pentru Sanatate, care, in timp, va avea efecte directe in reducerea presiunii pe bugetul sanatatii;
“Noi, medicii, ne dorim o reforma reala in sanatate, care sa aduca o sporire a gradului de satisfactie asupra serviciilor din partea pacientilor, cresterea calitatii actului medical si, bineinteles, eficientizarea cheltuielilor din sistemul de sanatate, dar reforma trebuie gandita profund, dar trebuie inceputa. Am avut multe Guverne care au spus ca reformeaza sanatatea si astazi suntem aici, intr-o situatie care are nevoie urgenta de solutii pe termen scurt, mediu si lung. In calitate de presedinte al CMR, sprijin si voi sprijini politici destinate reformei, dar unei reforme care sa inceapa de la cauze, nu doar de la efecte”, a sustinut Catalina Poiana.
Mesajul catre colegi este limpede: schimbarea incepe si de la noi. Etica, comunicarea, profesionalismul – toate trebuie sa se dezvolte in paralel cu reforma sistemului.
Etichete: reforma sanatate, cheltuieli sanatate, cmr, catalina poiana
Cele mai noi stiri medicale: