Dr. Rodica Tanasescu, presedinte SNMF: Obligatiile CNAS sunt de fapt tot drepturi – obligatia lor de a ne sanctiona si de a incasa bani

07/03/2014

Dr. Rodica Tanasescu, presedinte SNMF: Obligatiile CNAS sunt de fapt tot drepturi – obligatia lor de a ne sanctiona si de a incasa bani

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/dr-rodica-tanasescu-presedinte-snmf-obligatiile-cnas-sunt-de-fapt-tot-drepturi-obligatia-lor-de-a-ne-sanctiona-si-de-a-incasa-bani/

rtDr. Rodica Tanasescu, presedinte SNMF, a atras atentia ca proiectul de contract cadru este impanzit de sanctiuni si amenintari aberante, iar obligatiile CNAS sunt de fapt tot drepturi – obligatia lor de a sanctiona si de a incasa bani.

In urma dezbaterilor publice pe tema contractului – cadru solicitate de reprezentantii SNMF si FNPMF, medicii de familie isi doresc clarificarea prevederilor acestui contract, precizand ca nu vor semna un contract care dezavantajeaza medicii si pacientii. In acest sens, medicii de familie cer un contract – cadru care sa nu obstructioneze practica medicului de familie, sa garanteze independenta profesionala.

Nu poti sa-ti practici meseria daca trebuie sa faci slalom intre prevederile acestui contract care de fapt inseamna sanctiuni nenumarate, amenintari fatise, multe dintre ele absurde.

“Am sperat, am solicitat de atatea ori, ca odata cu intrarea in vigoare a pachetului de baza sa se inteleaga nevoia pacientilor de ingrijiri, de consultatii preventive, de monitorizare, nu de hartzoage.  Am sperat sa se inteleaga, in sfarsit,  si menirea medicului’’.

“Am sperat, am solicitat ferm, ca tot ce inseamna relatie asigurat-asigurator, inclusiv calitatea de pacient cu pensie 0-700, pacient cu handicap, pacient internat, pacient platitor sau neplatitor sa fie, asa cum e normal, problema casei de asigurari, nu a medicului. Avem un sistem informatic complex care poate prelua toate aceste probleme, daca se doreste cu adevarat si daca se fac demersurile necesare la institutiile partenere ale CNAS’’.

Am sperat( si am dat solutii constructive) sa facem o reteta electronica, nu si pe hartie. Am sperat ca oricarui  pacient sa-i putem da o singura reteta, nu doua-trei-patru (evident si electronic si pe hartie !). Am sperat ca un pacient cronic stabil sa poata primi o reteta pentru 3 luni, pe care sa o poata ridica lunar de la farmacie, din motive financiare evidente.

Am atentionat extrem de clar ca nu putem prelua nici o obligatie profesionala suplimentara, desi ne dorim asta, cat timp aceste probleme nu sunt rezolvate, cat timp nu se reduce birocratia si munca administrativa. Dorim timp suplimentar pentru munca medicala, dar si reducerea drastica,(simultana cu introducerea pachetului de baza) a timpilor birocratici.

“Proiectul de contract are repercusiuni asupra ingrijirilor medicale pe care le acordam pacientilor, dar si asupra relatiei medic-pacient”, a precizat presedintele SNMF.. Daca un pacient intra in cabinet si in loc de anameza il intrebam ce pensie are si ii cerem declaratii si acte doveditoare, daca in loc de empatie incepem sa-i explicam ca nu putem sa-I oferim investigatiile sau medicatia de care are nevoie, e foarte grav. Daca o buna parte din timpul consultatiei il dedicam completarii de hartii, suspinand la gandul ca nu stim daca merge SIUI-ul, ceva nu e normal. Nu e un lucru nou, dar a venit momentul ca aceasta practica sa inceteze.

Majoritatea nemultumirilor pacientilor fata de medicii de familie sunt cauzate de restrictiile impuse de Casa de Asigurari. Protocoale terapeutice, bolnavi iesiti din spatiul fara reteta compensata fireasca, imposibilitatea de a oferi unele investigatii uzuale, declaratii, adeverinte etc. Aceste nemultumiri pot deteriora increderea pacientilor in medicul lor si categoric scad calitatea comunicarii.

Am atentionat de zeci de ori, am depus documente si argumentatii ca medicii de familie nu pot sa-si faca meseria atata vreme cat sunt amenintati cu nenumarate sanctiuni pentru retetele emise, investigatiile recomandate sau medicamentele prescrise. Precizam ca este vorba de pacienti reali, cu boli reale, care chiar au nevoie de respectivele medicamente, retete sau investigatii.

Pentru o mica eroare de completare a unui document, pentru ‘’vina’’ de a nu fi stiut ca un pacient figureaza internat si “ai indraznit “sa-i dai o reteta de care chiar are nevoie, pentru o depasire cu cateva zile a innoirii unui document banal se retin sume importante din venitul cabinetului, sau se ajunge chiar la suspendarea sau rezilierea contractului. Evident ca fara contract medicii nu vor putea sa ofere pacientilor nici retete compensate, nici trimiteri, nici investigatii.

“Aceste ingradiri nefiresti asupra practicii independente a medicului creeaza o reducere a increderii normale a pacientului in medicul sau, dar creeaza si o frana in desfasurarea activitatii medicale”, a explicat dr. Rodica Tanasescu.

Daca ni se propune un contract plin de amenintari, de sanctiuni si de hartii/registre/fise/declaratii, de ce l-am semna??

Nevoia de a proteja cabinetul de la faliment din cauza acestor sanctiuni  te poate  face sa fi uneori mai atent la documente decat la nevoile medicale ale oamenilor.

Este o jignire a breslei medicale, a rostului ei  in societate.

“Pacientul vine sa-ti spuna ce suferinta are, iar tu ii ceri declaratii de venit : asta deja schimba natura relatiei firesti intre medic si pacient. Toate aceste raspunderi administrative nu ne apartin. Ele fac parte din contractul firesc intre asigurat si asigurator. Medicii nu sunt interfata intre asigurata si Casa de Asigurari”, a precizat presedintele SNMF.

Contractul este atat de ambiguu facut incat pacientii nu au cum sa fie ingrijorati, pentru ca nu vor intelege aproape nimic. Si asta, pentru ca e conceput ca sa nu poata fi inteles.

“Pacientul nu are cum sa se teama acum nici daca citeste proiectul, pentru ca este atat de complicat, ambiguu construit. Nici noi nu stim ce va urma. Stim doar ca pentru pacientului cu boala cronica si care nu se programeaza, nu-i vom putea da reteta compensate sau trimitere”, a adaugat dr. Rodica Tanasescu.

Nu au disparut obligatiile birocratice pentru care noi am oferit solutii practice. Nimic bun nu a aparut, dar au aparut obligatii noi si sanctiuni fara numar, care afecteaza direct stabilitatea financiara a cabinetului.

Dr. Rodica Tanasescu a explicat ca medicii de familie doresc sa ofere servicii de preventie, dar singura solutie este sa se economiseasca timp prin reducerea indatoririlor birocratice. In general lucram in ture si nici macar nu putem prelungi programul.

Tergiversarea interventiei prin 112 poate duce la moarte. Cine-i vinovat? Medicul de familie!

Dupa dezbaterea publica, medicii de familie vor clarificari ale contractului si modificari ale prevederilor care nu ii privesc, cum ar fi asistenta de urgenta sub coordonarea 112.

Dr. Rodica Tanasescu a preciat inca o data ca medicii de familie nu sunt urgentisti si nu vor lucra sub coordonare 112, deoarece se risca inclusiv viata pacientului cu o urgenta a carei tergiversare poate pune in pericol viataunui om.

Nu e normal sa clasifici consultatiile aprioric, printr-un contract. Consultatile nu sunt scurte, medii sau lungi, ci functie de  problemele pacientului real din fata ta.

Reprezentantii medicilor de familie au calificat drept absurda clasificarea consultatiilor in functie de afectiunea sa si de timpul acordat.

Timpul pe care il acorda medicul unui pacient in consultatie este stabilit de medic in practica lui curenta, nu aprioric prin prevederi ale contractului.

Nu vom semna un contract care ne dezavantajeaza

Medicii de familie doresc ca, la semnarea lui, contractul sa nu aiba prevederi care sa obstructioneze practica medicului de familie, iar normele sa puncteze modalitatea de aplicare a acestui contract.

Faptul ca nu stim nici ce se intentioneaza sa apara in Norme este inca o problema. Adesea, Normele au fost  cele care au nenorocit cabinetele.

Chiar daca nu au drept de negociere, reprezentantii medicilor de familie vor ca dezbaterea publica si consultarea sa nu fie formale, ci sa contribuie la realizarea unui contract care sa vina in sprijinul atat al medicului de familie cat si al pacientului.

“Toti avem, macar logic vorbind,  acelasi interes. Pacientul isi doreste sa fie bine ingrijit. Ministerul Sanatatii doreste sa multumeasca pacientii votanti si face politici de sanatate pentru populatie. Casa Nationala de Asigurari trebuie sa administreze corect banii platiti de oameni pentru sanatate si sa puna in aplicare politicile de sanatate  printr-o relatie normala si cu respect pentru partenerii de contract, furnizorii de servicii medicale. Noi dorim sa ne facem meseria si sa avem pacienti cat mai sanatosi”.

“Ceea ce inseamna ca pacientii trebuie sa-si plateasca asigurarea de sanatate, Ministerul sa faca strategii de sanatate, Casa sa administreze banii platiti si sa-si asume munca administrativa in relatia cetatean-casa de asigurari, iar noi trebuie sa facem medicina. Aceasta este normalul si a venit timpul normalitatii.’’ a conchis dr. Rodica Tanasescu.

Autor: Anamaria Blanaru

10 Comentarii

  1. Adriana says:

    Sunt colegi carora le convine aceasta situatie.Sunt prietetni ,cunostinte ,rude cu cei de la CASJ ,spun una fac alta.Nu se va rezolva nimic atata timp cat la minister sunt persoane(majoritatea)care nu au practicat medicina,nu stiu ce inseamna munca in spital,la cabinet,lupta noastra pentru supravietuire decenta.Acestia nu pot lua decizii in favoarea noastra pentru ca nu ne reprezinta si nici nu vor.Altfel cu ce s-ar ocupa?Angajatii DSP ce ar face daca nu am mai fi obligati sa facem raportari duble?Puterea este a noastra cu conditia sa nu fim tradatori.Nu se spune nimic despre cei care au doua specialitati.Este normal sa fii obligat sa profesezi doar una?De ex. am un pacient diabetic de ce trebuie sa-l trimit la specialist cand am si eu aceasta specialitate?

  2. cohn sorin raul says:

    Sigur ca normal ar fi sa nu semnam contractul pina cind nu se aduc acele modificari care sa excluda tot ce nu este cum trebuie.Din pacate o mare parte dintre noi semneaza efectiv de teama Nu semnez,nu-mi pot desfasura activitatea,nu pot elibera retete,bilete de trimitere,etc.,pacientii ma reclama la casa,.Cei de acolo au(chipurile)si de a apara interesele pacientilor.Ca atare,orice reclamatie inseamna din capul locului ca medicul este vinovat si deci trebuie sanctionat.In acest ,fel cei care ne batjocoresc au instrumentele de constringere necesare pentru a ne forta mina sa semnam tot ce vor ei.Nu sintem uniti intre noi,ce sa mai vorbim de unitate intre noi si medicii de alte specialitati,care nu se confrunta cu atitea probleme ca medicii de familie.Si daca am fi o data toti fermi pe pozitie,daca s-ar intimpla ca un om sa decedeze(fara legatura cu protestul nostru),tot ni s-ar pune noua in circa acest eveniment si am fi pusi la zid.Vom avea oare odata curajul de a ne sustin punctul de vedere pina la sfirsit?Sincer sa fiu,NU CRED!!!Concluzie-probabil ca in cel mai bun caz se vor face unele mici modificari(nesemnificative),noi vom semna mizeria care ne va fi pusa in fata ,si lucrurile vor merge in continuare ca si pin acum.VAI DE MAMA NOASTRA!!!

  3. Camilar Daniela says:

    Asa se spune de fiecare data -<> Dar fiecare dintre noi trebuie sa traiasca, sa-si plateasca darile, sa-si creasca copii… Din pacate ,atunci plecam capul.
    Dar si noi intre noi ne mintim,ne luam pacientii ,dam pacientul iesit de pe lista proprie cu mult mai tarziu fata de data pe care am trecut-o pe cererea de transfer, etc.
    Noi suntem cei care acceptam compromisuri.
    Ne pasa de pacientii nostri si (pentru ca le stim situatia din familie, stare de sanatate etc.)cedam rugamintilor sau pumnului batut in masa si vociferarilor si le dam reteta sau trimiterea.
    Am ajuns sa ne temem de controale ,de fiecare decizie terapeutica pe care o luam ,de fiecare zi in care mergem la cabinet.
    Adevarul este ca suntem multi.Adevarul este ca suntem dezbinati.
    Daca ne schimbam atitudinea avem o sansa.
    Trebuie ca fiecare dintre noi sa-si faca datoria fata de propria constiinta ! Sa putem sa ne privim in oglinda si sa nu plecam privirea.

  4. Gilly Graur says:

    Aproape în fiecare an ni s-a cerut să nu semnăm contractul, dar au fost momente când unii colegi ai noștri au trădat și au semnat, unii fiind controlați și amenințați cu sancțiuni de Casele de Asigurări din anumite județe, iar alții primind ordin în acest sens pe linie de partid. Se poate face ceva în aceste circumstanțe?

  5. Diana says:

    Contractul cadru ar trebui sa fie unul de colabrare. Nu de subjugare. Aberatiile din teren sunt nenumarate. Vom ajunge oare vreo-data sa nu mai fim nevoiti sa inghitim toate impertinentele din partea celor de la cas, dsp…? Acum un an se laudau ca vor sa epureze aceste institutii. Acum spun ca au nevoie de personal suplimentar si nu oriunde, ci la departamentele de control!

  6. Ionescu Madalina says:

    Felicitari!
    E o atitudine care nu trebuie abandonata.
    Cred ca ar trebui sa se insiste mai mult pe disparitia protocoalelor terapeutice si implicit a stelutelor si diezilor care restring nejustificat dreptul de practica a mf. Nu mi se pare corect sa trebuiasca sa trimit un pensionar din mediul rural cu probleme cardiace si artrozice(care are o pensie sociala de 350lei/luna) la specialistul aflat la o distanta de 50km (deplasarea este dificila din punct de vedere al mijloacelor de transport, financiar dar si al deficitului cardiac si locomotor)pentru a aduce scrisoare medicala sa-i pot scrie o reteta cu 10 tb alprozalamum deoarece are niste probleme familiare care ii agraveaza afectiunile cardiace datorita stressului.
    Sa auzim de bine!

  7. Ionescu Madalina says:

    Felicitari!
    E o atitudine care nu trebuie abandonata.
    Cred ca ar trebui sa se insiste mai mult pe disparitia protocoalelor terapeutice si implicit a stelutelor si diezilor care restring nejustificat dreptul de practica a mf. Nu mi se pare corect sa trebuiasca sa trimit un pensionar din mediul rural cu probleme cardiace si artrozice(care are o pensie sociala de 350lei/luna) la specialistul aflat la o distanta de 50km (deplasarea este dificila din punct de vedere al mijloacelor de transport, financiar dar si al deficitului cardiac si locomotor)pentru a aduce scrisoare medicala sa-i pot scrie o reteta cu 10 tb Xanax deoarece are niste probleme familiare care ii agraveaza afectiunile cardiace datorita stressului.
    Sa auzim de bine!

  8. cohn sorin raul says:

    Mentineti-va atitudinea caci tot ce fac M.S.si C.N.A.S. reprezinta un dezastru atit pentru pacienti,cit si pentru medici.Nu sint preocupati decit de activitate politieneasca si de jumulit bani din toate pertile,pe orice cale.Vreau sa fiu medic,nu administrator!!!Sint incompetenti,habar nu au ce inseamna sa fi medic sau bolnav in Romania. Daca ei au nevoie,merg la medic in strainatate,pe bani grei.Pentru ei nu se face economie indiferent de pret,numai lor sa le fie bine.Ceilalti,sintem ori niste slugi(medicii),ori niste prosti(pacientii).Ar trebui sa ne rasculam toti si sa-i punem la punct.

  9. Monica M says:

    De ce nu au medicii de familie drept de negociere? Sunt sclavi la CNAS? Nu credeti ca ar trebui sa aiba dreptul de a participa la negocierea unui contract de care depinde viata lor profesionala si a angajatilor lor?

  10. Diana says:

    MULTUMESC !!!Marturisesc ca e prima oara cand vad un articol care pune punctul pe “i” si cuprinde multe din problemele deja existente ale medicului de familie,care a ramas medic numai prin( eventual) afisarea diplomelor la loc vizibil in cabinet,pentru ca ,in rest,medicul de familie este de fapt atat inspector financiar,dar si secretara! Activitatea medicala devine de fapt o activitate de verificare pe de o parte a starii economice a pacientului,dar si ,pe de alta parte ,component important in birocratia incalcita a sistemului ,in care,o reteta pentru a putea fi eliberata,dureaza,de cele mai multe ori,mult mai mult decat actul medical in sine,ca sa nu mai vorbim de registre de consultatii,fise medicale si catagrafii.Ce sa mai vorbim de raportarile care,desi se fac prin internet,trebuie sa le “prezinti” si in forma tiparita direct la Casa,facturile nu pot fi eliberate electronic ,facand de neinteles sensul semnaturii digitale!!!, iar vaccinurile pe care avem obligatia sa le facem,trebuiesc ridicate de la DSP la anumita data si facute numai dupa o anumita data a lunii?!! S-a gandit cel care elaboreaza noul contract cadru cu si mai multe ingradiri ca unele cabinete se gasesc la distanta de peste 70Km de Casa si DSP, ca medicul nu are prevazut timp alocat pentru cca 3 drumuri/luna absolut necesare si la date fixe ,de multe ori in conditii de vreme potrivnica?
    Va rugam sa gasim o metoda de protest si un mod de mobilizare a unui numar cat mai mare de medici de familie, noi am facut medicina de dragul medicinii,daca ne placeau actele si hartiile,alegeam alte meserii!!

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri: