Acces cursuri

Stiri medicale

Comunicat SNMF si FNPMF privind cardul de asigurat

Data ultimei actualizari: 14/10/2014

fnpsnmfSocietatea Nationala de Medicina Familiei si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie sunt serios preocupate de afirmatiile recente ale conducerii CNAS, privind cardul de sanatate, afirmatii care reprezinta presiuni total nepotrivite asupra cabinetelor noastre si creeaza neclaritati in randul populatiei.

1.    Cardul de asigurat are rolul de a valida consultatiile, internarile, eliberarea de medicamente compensate si toate serviciile medicale si farmaceutice din INTREGUL sistem medical care are contract cu CNAS: cabinete medicina de familie, ambulatoriu de specialitate, laboratoare, explorari imagistice, spitale, farmacii, etc.

Posesorii de card trebuie sa cunoasca faptul ca odata cu intrarea in functiune a acestui proiect, de fiecare data cand vor solicita servicii medicale asigurate de CNAS, acestea vor putea fi oferite numai in baza cardului, atat la medicul de familie cat si la orice alt cabinet, spital, farmacie.

Pentru a asigura succesul acestui proiect, ne exprimam speranta ca toti furnizorii de servicii medicale (spitale, ambulatorii de specialitate etc) din sistem vor manifesta aceeasi deschidere precum medicii de familie, asigurandu-si logistica necesara. Din pacate, avem experienta neplacuta cu reteta electronica, care nici la doi ani de la implementare nu este eliberata pacientilor externati decat de catre o mica parte din spitale.

2.    Cardul va fi initializat cu ocazia consultatiilor. Prezentarea cardului va fi obligatorie de la 1 ianuarie 2015. Pe masura prezentarii la consultatii, pacientii posesori de card il vor prezenta in mod obligatoriu, ocazie cu care va fi initializat. Pacientii vor trebuie sa retina in mod obligatoriu si codul PIN ales, altfel cardul de asigurat se poate bloca.
 Din respect pentru suferinta bolnavilor si pentru meseria noastra, nu vom accepta perturbarea activitatii cabinetelor pentru a activa cardurile pacientilor care nu au nevoie de consultatie.

3.    Pentru a functiona, cardul de asigurat necesita obligatoriu achizitionarea cititoarelor de card de catre toti furnizorii de servicii medicale asigurate de catre CNAS.

Cardul este un vechi proiect al CNAS, conceput de la inceput fara un capitol privind distributia si implementarea. Cititoarele nu costa 5 euro, asa cum a spus reprezentantul CNAS; ele costa mult mai mult daca dorim sa nu se strice din prima zi (blocand astfel posibilitatea de a oferi bolnavilor cele necesare), dupa cum si mentenanta acestora implica unele costuri.

Cu toate acestea, din dorinta de a fi sprijin constant pacientilor, precum si din dorinta transparentei privind cheltuirea banilor sanatatii, medicii de familie isi vor cumpara cititoare de card, asa cum si-au cumparat imprimante laser, programe de cabinet, semnaturi electronice, tonere si hartii nenumarate, abonamente de internet, toate din fondurile propriilor cabinete. Respingem sugestiile nepotrivite ale conducerii CNAS prin care pacientii sunt sfatuiti sa-si aleaga medicul de familie in functie de data achizitionarii cititorului de card si nu cum este firesc, dupa competenta, reputatie, disponibilitate!

4.    Datele medicale ale pacientilor se vor afla in curand in dosarul electronic. Inscriptionarea cardurilor este o activitate birocratica, cronofaga si inutila. Nu vom inlocui consultatiile cu inscriptionarea cardului, asa cum am precizat de nenumarate ori ca nu vom accepta sarcini birocratice suplimentare, in defavoarea actului medical.

5.    Am semnalat de mai multe ori ca exista nenumarate neclaritati in privinta cardului, dar acestea nu au fost solutionate. Copiii nu au card si se va folosi cardul parintilor. Inca nu se stie insa cum se va rezolva situatia copiilor ai caror parinti sunt plecati din tara, sau daca parintii sunt neasigurati sau in situatia in care copiii sunt institutionalizati. La fel de neclara e situatia gravidelor care nu au asigurare (sunt asigurate numai pe perioada sarcinii) si care nu vor avea card. Cum vor fi rezolvate urgentele pacientilor neasigurati, daca nici ei nu au card?

Ce facem daca pacientul isi pierde cardul si are doar o adeverinta (adeverinta nu poate tine loc, tehnic vorbind, de card..). Consideram ca toata populatia tarii, nu numai asiguratii, ar fi trebuit sa aiba cardul de sanatate.

6.    Toate acestea, dar si alte semne de intrebare si disfunctionalitati ce vor apare pot fi rezolvate exclusiv pe baza unei comunicari eficiente si a sprijinului pe care medicii practicieni il vor da CNAS, ca si pana acum. Din respect pentru pacienti, noi vom incerca sa fim parteneri ai CNAS si in proiectul cardului, asa cum am fost si in proiectul retetei electronice.

 In concluzie, daca se doreste ca acest proiect sa fie in sfarsit functional, abordarea CNAS nu este deloc cea potrivita. Este nevoie de colaborare reala, comunicare si respect, nu de presiuni sau amenintari.

Societatea Nationala de Medicina Familiei (SNMF)  este o organizatie profesionala, stiintifica, nonguvernamentala, apolitica, de drept privat, cu personalitate juridica, constituita din organizatii judetene, cu personalitate juridica, ale medicilor de familie din judetele Romaniei si a municipiului Bucuresti.

Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) este o federatie patronala care reuneste organizatii patronale ale medicilor de familie. Federatia are caracter non profit, apolitic si neguvernamental. Scopul FNPMF este reprezentarea, sustinerea ai aprobarea intereselor membrilor sai in relatiile cu autoritatile publice, cu sindicatele si cu alte persoane juridice si fizice.

Preşedinte FNPMF                                                                                                                                 Preşedinte SNMF

Dr. Doina Mihăilă                                                                                                                                   Dr. Rodica Tănăsescu

46 comentarii

  • Marian Asandei spune:

    copii nu primesc medicamente compensate sau gratuite daca parintii lor nu au cardul … asta incalca constitutia

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Nu este adevarat, trebuie sa primeasca retetele. Unii adulti, care nu sunt asigurati, nu primesc card.

  • Mihaela spune:

    Am avut o consultatie in sectia ORL a Spitalului Judetean Ag. Mi s-a cerut cardul. Am asteptat sa il ridic dupa ce consultatia a luat sfarsit si asistenta parea ca a terminat si ea. Mi s-a spus sa astept la usa. Am asteptat mai bine de o ora am intrebat asistenta daca mai dureaza, mi s-a raspuns ca pot pleca daca am treaba si pot sa revin peste vreo 2 ore…ca mai dureaza. Unde as putea verifica cheltuielile din spital facute pe CNP ul meu, intarzierea respectiva cu cardul creandu-mi mari semne de intrebare. Multumesc

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Intarzierea se datoreaza probabil deselor intreruperi cu care emrge sistemul informatic, uneori sunt blocaje de ore intregi. In priul rand nu plecati fara cardul dumneavoastra, daca sistemul nu merge, medicul sau asistenta va vor spune. Informatii despre serviciile acordate pe cardul dumneavoastra puteti obtine numai de la casa de asigurari de sanatate, depunand o cerere in acest sens, sau accesand dosarul dvs de sanatate, daca acest lucru este posibil in zona respectiva.

      • Mihaela spune:

        Va multumesc pt raspuns. Indiferent ca asteptam pe holurile spitalului sau nu, eu nu vedeam ce se intampla cu cardul. Deci nereguli se pot face cu cardul indiferent ca pacientul se afla de fata sau nu.Ce poti face cand ti se spune ca se va pastra cardul pana se va opera ,, in sistem,,??

        • Dr. Sandra Alexiu spune:

          Cand lucrezi intr-un cabinet e ceva mai clar, ca pacientul ramane langa tine pana cand se reglementeaza situatia (tot mai frecvent insa sunt probleme la nivelul sistemului informatic). In ambulatoriu se intampla cam la fel, sau asa ar trebui. In spital, cardul se foloseste la internare si la externare. Daca plecati fara card si il lasati acolo, se poate intampla sa fie puse servcii in lus, dar nu cred ca e normal sa blamam pe toata lumea pentru o astfel de ipoteza. Ca nu merge cardul cum trebuie e o certitudine, deja stie toata lumea.

  • Craciun Cristina spune:

    Unde pot depune reclamatie impotriva medicului de familie deoarece imi retine cardul de sanatate de fecare data cand am nevoie de un serviciul. Mentionez ca sunt insarcinata si pot sa nasc in orice moment dar cardul de sanatate e la medic ca sa imi prelungeasca concediul prenatal. Trimite cardul la un alt cabinet pe care il are in Drumul Taberei. Daca nu la cardul nu obtin certificatul medical pe care trebuie sa il prezint la serviciu. Va multumesc

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      In primul rand este dreptul si obligatia dumneavoastra sa nu dati cardul de sanatate, este ilegal sa va fie oprit. De ce il lasati? Intai si intai spuneti-i ca va cunoasteti drepturile si ca daca va continua sa vi-l retina face un lucru ilegal. Puteti actiona la Colegiul Medicilor Bucuresti, la Casa de asigurari cu care emdicul are contract. In plus, nimic nu va obliga sa ramaneti la un medic de familie de care nu sunteti multumita!

  • anonim spune:

    cardul de sanatate ni la luat doctotul pt 4 zile

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      NU trebuia sa il lasati. Daca intre timp survine o urgenta, sau trebuie sa faceti analize sau trebuie sa ridicati o reteta, nu aveti cu ce.

  • Alexandra spune:

    buna ziua, as avea o intrebare…doctorul de exemplu oftalmolog poate sa iti retina cardul de sanatate, desi consultatia a fost facuta si sa te cheme dupa 2 zile sa il recuperezi?Multumesc.

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      EVIDENT CA NU!!! Niciun medic nu poate retine cardul de sanatate al unui pacient!

  • Mestereaga E. spune:

    Mi s-a impus de catre medical de familie eliberare -pe baza de card de sanatate- de reteta compensata numai pana la ora 18.00 argumentand ca aplicatia nu functioneaza/ nu primeste o astfel de cerere dupa aceasta ora. Va rog, exista vreo restrictitie in acest sens?.
    Multumesc

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Poate ati inteles gresit. Nu este o ora limita, dar pe de o parte aplicatia a mers o vreme foarte prost, mai da si acum rateuri, pe de alta parte, programul medicului este definit in sistemul informatic, poate s-a referit la unul dintre aceste aspecte.

  • Codrin spune:

    Cum recuperez PIN-ul cardului de sanatate?? Ce trebuie sa fac?

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Daca nu il memorati, nu aveti cum, trebuie sa tastati 5 incercari si sa il blocati, apoi sa urmati procedura de deblocare.

  • Claudia Duta spune:

    Daca am pierdut PIN-ul cum il pot recupera?
    Multumesc!

  • tony spune:

    tatal meu a blocat cardul de sanatate.
    nu mai stie pinul. ce pot sa fac?

  • popescu sorin spune:

    ce facem cu pacientii care sunt NEASIGURATI de ani buni in SIUI si totusi au primit carduri de asigurat????????
    Poate nu “mi-am apdatat cunostintele” , dar s-a decis cumva sa primeasca si neasiguratiii carduri???

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Nu ar trebui sa primeasca, dar daca au primit este pentru ca minunatul SIUI ii vede asa. Dumneavoastra tineti cont NUMAI de ce va arata softul sau situatia de pe situl CNAS (acolo e situatia cea mai sigura) cand aveti dubii: http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html

      • popescu sorin spune:

        intre timp am ajuns si eu pe la CJAS si am intrebat despre carduri la neasigurati…: LUATI AMINTE !!! TOTI CETATENII ROMANIEI , PESTE 18 ANI PRIMESC CARDURI!!!!!! Asta e ultima stire “de senzatie” intrucat daca e neasigurat si plateste chiar si pe 3luni va fi asigurat , fapt dovedit doar cu cardul!!!! Ramane de vazut ce se va intampla cu sincronizarea cu SIUI , deoarece se stie ca la momentul actual platesti acu’ si devii asigurat in SIUI tocmai peste 2 luni!

  • dr john spune:

    SMF si PNMF, trebuie sa ia masuri de pe acum, inainte de alegeri, sa se tina tare de acum, chiar cu greva generala, dupa alegeri o sa fie prea tarziu…..

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Masurile nu inseamna neaparat greva… Va reamintesc totusi ca nu suntem salariati, ci patroni, deci NU putem face greva, protestele trebuie facute altfel!

  • popescu sorin spune:

    Cum as putea introduce in mediul rural, in conditiile lipsei de curent electric si a telefoanelor de orice fel ( din pacate unii nu si le permit) CELEBRA “PROGRAMARE”????- in conditiile in care farmacia vine 3 zile pe saptamana ca “nu renteaza” sa vina mai des.
    Doresc sfaturi ce se pot implementa in teren si nu “din fotoliile caldute”.
    cu multumiri

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Din fotoliul meu caldut din Jilava, mediul rural, se poate. In afara abonamentului pentru internet am si o solutie mobila (modem) pentru situatii de urgenta. SI eu am probleme cu curentul, atunci trag cat pot de laptop, dar evident nu pot folosi imprimanta, sau reprogramez pacientii. E bine sa incepeti sa invatati sa va organizati, pentru ca in acest fel va protejati in primul rand pe dumneavoastra.
      Am intrebat si alti colegi de-ai mei din rural cum se descurca, sa stiti ca si in fotoliile caldute din Vaslui, ulcea, Calarasi, se descurca foarte bine cu organizarea. Nu generalizez, evident, dar incercarea moarte n-are. personal am avut nevoie de doi ani sa imi educ pacientii, mai exista inca derapaje, dar va rog sa ma credeti ca nu e imposibil!

      • Dr. Mitrut Sorinela spune:

        Intr-o comuna cu peste 600 pacienti de etnie romma, care nu stiu nici cum se numesc, nu cunosc data nasterii, cum vor retine data programarii, si mai mult, cum credeti ca vor retine PIN-ul la cardurile de sanatate, astfel incat sa nu-l greseasca si sa blocheze cardul in cititor? Cine va introduce PIN-ul?
        In aceasta situatie ce se va intampla cu activitatea cabinetului respectiv?

        • Dr. Sandra Alexiu spune:

          PIN-ul nu poate fi introdus decat de pacienti, sugerati-le un PIN usor de tinut minte, comod (anul nasterii de exemplu) sau o succesiune de cifre identice ori consecutive. Va asigur ca in ciuda faptului ca sunt analfabeti, stiu sa numere banii, le cunosc valoarea, au telefoane mobile deci se pot adapta putin la lucruri moderne. E bine ca sunt asigurati!!!

      • popescu sorin spune:

        adica un om sa faca cel putin 2 drumuri pana intra pe usa medicului de familie, peste “9 mari si 9 tari” ca altfel cum se poate programa??? retineti ca unii nici nu-si permit sa ia medicatia lunar!!!!!!!! PENSINARIII CAP NU AU BANI DE MEDICAMENTE!!!!!Deci cum ramane cu programerea???Credeti ca mai vine cineva si a2-a oara ca sa intre la medic ??? ca… de… prima oara a venit doar “sa faca o aroganta” si sa se programeze….repet nu au telefoane si nici curent unii din pacienti in casa!!!!!!! copii fac lectii la “lumina ochilor” pana se intuneca…. credeati ca ma plang de curent ca nu-mi merge imprimanta….HA!!!!!!!! mi se rupe…. ca le dau offlineuri pana nu mai pot…..

        • Dr. Sandra Alexiu spune:

          Stimate coleg, incercam sa va dau sugestii, nu am pretentia sa rezolv toate problemele si nici nu am dorit sa creez o stare conflictuala. Am incercat sa va impartaesc ceva din experienta mea. Fiecare are probleme si greutati si m-am gandit ca daca schimbam impresii si experiente, ne ajutam unii pe altii. Eu pacientilor foarte saraci le ajustez medicatia cu generice in functie de posibilitati, ii mai ajut cu medicamente daca am ramase de la alti pacienti. De exemplu i-am invatat daca nu le mai trebuie, daca au rude care decedeaza sau daca nu tolereaza sa aduca la cabinet ce medicamente le raman ,ca sa le dam la altii care nu isi permit. Mai primesc si mostre de la firme, dar foarte rar, fiindca stiti ca in rural nu prea vin. Mai pastrez si de pe la congrese, am un micrezervor pentru astfel de cazuri.

    • Negru spune:

      Ce se va intamola cu pacientii care refuza cardurile de sanatate,din motive personale? Dosarul electronic de sanatate nu este obligatoriu,pana de curand in spitale se cerea acordul pacientului pt a i se face asa ceva,iar acum de ce ar fi obligatoriu? Sunt foarte multe probleme in SIUI,vor fi si mai multe cu cardurile… Deci,sunt pacienti care refuza cardul si dosarul electronic de sanatate,dar au dreptul la asigurari de sanatate,ce va fi cu ei????

      • Dr. Sandra Alexiu spune:

        Deocamdata nu stim fiindca nu sunt norme la DES si nu stim cum vor fi decontate consultatiile din sistem la acesti pacienti,dar trebuie prevzute, fiindca sunt multi care refuza!

  • Diana spune:

    Eu am vreo 80 copii institutionalizati! Cum voi inregistra serviciile medicale ale lor?

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Pe CNP. Ati vazut, scrie si in COCA si l-ati auzit si pe presedintele CNAS, copiii pana la 18 ani, indiferent de apartenenta, nu primesc card si nu vor avea nevoie la consultatie, fiind asigurati prin efectul legii.

  • Dr. Dumitrescu Noica Angelica spune:

    Felicitari si multumim ca luati pozitie!Ce nu inteleg de ce nu ne dau ei cititoarele de car, caci ei isi doresc acest lucru si ar trebui sa mearga cu implementarea acestui sistem si la terminalul-furnizori de servicii. Cursuri de cum se folosesc si cum se va raporta in acest sistem nu se fac? Activarea cardului de ce trebuie sa se faca doar prin medicul de familie?

    • Dr. Sandra Alexiu spune:

      Pai justificarea este ca nu au prevazut in proiect dotarea cu terminale si ca oricum sunt ieftine si ni le putem procura… Doar ati vazut interviurile! Nu stim inca de instruire, dar nu va fi, in principiu, dificil, sau nu ar trebui sa fie. Cel mai probabil cei care folosesc softuri private vor fi intens ajutati de producatorii respectivi de soft. Tineti legatura cu asociatiile locale si cu newsletterul SNMF, daca va fi nevoie, vom mai filma o scurta instruire si o vom plasa aici, pe platforma.

  • Sandra Alexiu spune:

    Va recomand sa urmariti pe pagina SNMF la sectiunea politici de sanatate, toate demersurile SNMF in acesti ani, ca sa vedeti ce s-a obtinut si ce nu. Suntem deseori tentati sa observam doar lucrurile negative fara sa stim ce se ascunde in spatele unui demers pe la diverse foruri. In plus, doamna doctor, efortul trebuie sa fie comun si constant, nu doar reprezentantii trebuie sa faca acest efort, ci fiecare dintre noi sa puna umarul, sa intre in grupuri de lucru, sa faca propuneri si sa lucreze la ele. Daca doar platim o cotizatie si apoi asteptam facilitati, e doar o simpla gandire de tip sindical, poate ca ar fi bine sa mai reflectati. In plus va reamintesc ca SNMF este societate profesionala si rolul ei nu e cel de a obtine “facilitati” ci de a stimula si promova calitatea profesionala si de a asigura dezvoltarea specialitatii. Degeaba solicitam drepturi si “facilitati” daca nu ne demonstram forta ca profesionisti.

  • Pop, Carmen Mihaela spune:

    excelent reprezentati ca de obicei, mltumim Rodica Tanasescu !

  • dr camelia racila spune:

    felicitari distinselor doamne doctor ! nu stiu de unde aveti puterea de a lupta atat de profesionist penru noi toti ! FELICITARI !

  • florica georgescu spune:

    Foarte bun articolul.Ar fi utila o intalnire cu reprezentantii CAS pe posturile de televiziune ,la ore de audienta mare .
    Va multumim pentru ca ne reprezentati cu cinste DOAMNELOR DOCTOR

    • Sandra Alexiu spune:

      Mulumim, incercam sa alertam si presa, sa ne raspunda, dar in conditiile campaniei electorale, e dificil :)

  • puia aida spune:

    Felicitari,materialul este concis ,as cere permisiunea sa fie listat si expus in salile de asteptare ale cabinetelor.

  • huzum-comanici mariana spune:

    si cum vom raspunde presiunii populatiei de activare a cardului fara a avea nevoi de consultatie?sa stam si sa-i explicam ne ia acelasi timp cit facem o cosultatie!Dar ce facem cu numarul de consultatii maxime pe zi?

    • Sandra Alexiu spune:

      Incepeti prin a afisa pe sala anunturi clare, concise, ca sa limitati intrarea in cabinet pentru aceasta activitate, instruiti asistenta, registratorul sau secretara (daca aveti), rugati farmaciile cu care lucrati si aveti relatii bune, primaria, scolile, posta, sau unde credeti ca aveti acces, sa va amplaseze afsiul, mai ales in mediul rural. Si mai ales respectati activitatea de programare, care va ofera prestanta in fata pacientilor.

      • huzum-comanici mariana spune:

        multumesc mult pentru sfat!este o ideie buna si deja trebuie sa ma organizez in acest sens.Intotdeuna noi ,MF, vom fi primii care particioam la schimbri in sistem si mereu ne vom descurca!Din mers ne adaptam si trecem la urmatoarea etapa!Nu suntem noi baza ,,piramidei,,?!

  • Ionescu Elena spune:

    Nu inteleg de ce mai platim cotizatii pentru SMF si PNMF daca nu obtin facilitati pentru mf. Pina la urma toate ramin asa cum vor MS si CNAS.

Postati un comentariu

Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.