Lipsurile platformei de guvernare Ciolos la capitolul Sanatate

20/11/2015

Lipsurile platformei de guvernare Ciolos la capitolul Sanatate

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/lipsurile-platformei-de-guvernare-ciolos-la-capitolul-sanatate/

ordinanta-guvern-carduriProgramul de guvernare Ciolos, la capitolul Sanatate, mai ales, are o serie de plusuri pe care e bine sa le recunoastem, dar si lipsuri. In acest articol vom incerca sa le enumeram si sa le dezbatem.

Sanatate:

– Elaborarea, dezbaterea publica si adoptarea unei noi legi a sanatații.
– Redefinirea statutului personalului medical in societate prin salarizare, traseu de cariera, criterii de evaluare a performanţei si integritate, avand ca finalitate cresterea calitaţii actului medical, dar si reducerea migraţiei in strainatate si acoperirea deficitului de personal din unitaţile sanitare, in special din mediul rural.
– Dezvoltarea de programe naţionale de prevenţie si educaţie pentru sanatate, care sa imbunataţeasca semnificativ starea de sanatate a populaţiei, in special in randul comunitaţilor defavorizate.
– Elaborarea unui program multianual de investiţii in sanatate, in vederea asigurarii actului medical la standarde convergente spre cele din UE.
– Introducerea de standarde obligatorii de calitate pentru toate nivelurile sistemului sanitar romanesc si a unui sistem de control al calitaţii si asigurare a calitaţii serviciilor medicale.
– Evaluarea sistemului de urgenţa la nivel naţional si realizarea unui necesar de investiţii in vederea asigurarii operativitaţii echipajelor de interventie in special in mediul rural si in situaţii critice sau dezastre.
– Incurajarea dezvoltarii asigurarilor private de sanatate, cu posibilitatea opţiunii asiguratului pentru redistribuirea unei parţi din contribuţiile de sanatate pentru asigurarile private.

Ma asteptam ca acest guvern, care are un mandat scurt, de aproape un an, sa aiba ca prime prioritati, necesare pe termen scurt:

  • Finantarea corecta a sistemului de sanatate in anul 2016;
  • Implicarea statului mai mult la acest sistem printr-o contributie mai mare la bugetul sanatatii; procentul alocat prin contributia statului – 0,4% din bugetul sanatatii – este mult prea mic fata de nevoi;
  • Elaborarea unui Contract-Cadru mult mai simplu, mai putin birocratic, fara atat de multe restrictii, penalitati si sanctiuni, un contract in care sa domine spiritul medical si nu cel administrativ-contabil;
  • Imbunatatirea colaborarii cu organizatiile profesionale, patronale si sindicale ale furnizorilor de servicii medicale in elaborarea masurilor pe care le va lua ministerul;
  • Dezvoltarea asistentei medicale primare ca factor de realizare a economiilor in sistem.

Da, este foarte bine ca se vorbeste de “dezvoltarea programelor nationale de preventie si de educaţie pentru sanatate”, dar … nu exista un Program National de Preventie.

De ani de zile se vorbeste despre necesitatea acestui program dar nu s-a facut nimic in acest sens.

Preventia, asa cum este conceputa in Contractul-Cadru, nu este preventie, ci doar se bifeaza ca s-a introdus ceva fara sa existe parghiile concrete de realizare a ei.

Acest program poate fi demarat in cadrul mandatului guvernului Ciolos dar el trebuie conceput a se realiza in mod continuu, fara piedici de realizare si de finantare.

Da, este bine ca Guvernul se gandeste la “Redefinirea statutului personalului medical in societate prin salarizare” si “reducerea migraţiei in strainatate si acoperirea deficitului de personal din unitaţile sanitare”.

Salarizarea personalului medical este mult ramasa in urma si este o cauza a migratiei, dar redefinirea statutului nu consta numai in asta. Este bine ca se incepe!

Si acum se vorbeste despre calitatea actului medical, dar nu exista criterii care o stabilesc.

Daca “standardele de calitate” se bazeaza pe cerinte administrativ-contabile si nu pe date medicale, practica medicala va avea de suferit iar cel care va avea cel mai mult de suferit va fi pacientul.

Sper ca domnul ministru va consulta organizatiile profesionale si Colegiul Medicilor cand va porni la stabilirea acestor criterii, iar Casa de Asigurari sa nu se implice!

Cat priveste “Elaborarea, dezbaterea publica si adoptarea unei noi legi a sanatații”, “Elaborarea unui program multianual de investiţii in sanatate”, “Incurajarea dezvoltarii asigurarilor private de sanatate”, acestea sunt obiective pe termen lung si nu stiu cat se poate realiza din acestea intr-un an.

Citeste si Noul Cod Fiscal – modificari pro-SRL vs. CMI II

Citeste si Preventia, intre teorie si realitate – teoria pe baza CoCa 2015

Citeste si Biletul de trimitere pentru investigatii paraclinice preventive

 

 

Autor: Catalin Petrencic

2 Comentarii

  1. mihufelici says:

    Chiar nimeni nu se gandeste la pensiile medicilor care sunt sub orice critica!?

  2. alexandrescudaniela-maria says:

    Cel mai periculos punct al “programului” este deturnarea din FNUASS a “unei parti” spre dividente ale actionarilor firmelor private, saracind un buget al sanatatii si asa insuficient. Cabinetele medicale vor fi finantate astfel mai putin si impinse spre falimente, iar medicii romani nu vor avea de ales decat sa se inroleze sclavi ai societatilor comerciale medicale

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri: