Acces cursuri

Stiri medicale

Interviu: Prof.dr. Gabriela Radulian – Alimentatia trebuie sa fie variata, echilibrata nutritional

Data ultimei actualizari: 06/01/2014

Prof. Dr. Gabriela Radulian-1Cu ocazia lansarii Cursului de Nutritie adresat medicilor de familie de pe Platforma FormareMedicala, prof.dr. Gabriela Radulian a explicat ce inseamna a avea o nutritie sanatoasa, ce alimente nu trebuie sa lipseasca din dieta zilnica si cum putem preveni anumite patologii printr-o alimentatie sanatoasa.
Interviul integral acordat de prof.dr. Gabriela Radulian despre importanta nutritiei echilibrate pentru un stil de viata sanatos.

Cum ne influenteaza stilul de viata sanatatea?

Prof.dr. Gabriela Radulian: Stilul de viata sanatos este practic astazi o componenta extrem de importanta pentru realizarea masurilor de preventie. Indiferent de patologia pe care incercam sa o definim, de fiecare data preventia este o masura esentiala. Preventia inseamna optimizarea stilului de viata, iar prin optimizarea stilului de viata intelegem in primul rand o nutritie echilibrata, optima din punct de vedere cantitativ dar si calitativ, si nu in ultimul rand activitate fizica zilnica.

Ce inseamna o nutritie echilibrata?

Prof.dr. Gabriela Radulian: Nutritia trebuie sa respecte anumite principii. In primul rand, sa fie bazata pe toate grupele alimentare, practic nu putem spune despre nici un aliment ca este contraindicat sau recomandat. Abordarea piramidei alimentatiei inseamna consum din toate grupele alimentare, dar in proportiile adecvate.

Alimentatia omului sanatos trebuie sa fie variata, echilibrata totodata si sa nu excluda anumite grupe alimentare pentru ca fiecare patologie impune anumite particularitati.

 La omul sanatos trebuie sa tinem cont si de cerintele din punct de vedere caloric in primul rand pentru a evita aparitia obezitatii, dar si din punct de vedere calitativ prin prisma riscului pe care il determina consumul unor alimente cum ar fi: grasimile saturate – se traduc printr-un risc de aparitie a patologiei cardiovasculare: un consum de dulciuri excesiv – asociaza un risc crescut al tulburarilor metabolice, in principal a diabetului zaharat. De aceea e important sa stim ce alimente trebuie sa consumam si totodata este nevoie si de un consum energetic pe care nu-l putem realiza decat strict prin miscare.

Cand tendinta este de a consuma anumite grupe alimentare (precum perioada postului) care ar fi sfaturile pe care le puteti da romanilor pentru a avea o alimentatie echilibrata?

Prof.dr. Gabriela Radulian: In perioada postului exista anumite restrictii din punct de vedere religios, dar pe perioada postului nu se intampla absolut nimic, nu apar carente fiind vorba doar de o perioada limitata. Important este ce facem la sfarsitul postului. Pentru ca dupa atatea restrictii din punct de vedere nutritional sa nu ajungem sa consumam in exces in primul rand produse din carne, grasimi si, bineinteles, produse zaharoase in exces, context in care tulburarile digestive vor aparea.

Ce nu ar trebui sa lipseasca din dieta zilnica?

Prof.dr. Gabriela Radulian: Din dieta zilnica nu trebuie sa lipseasca proteine de calitate superioara care sunt furnizate in principal de produse de origine animala, deci lapte, carne, oua. De asemenea, trebuie sa avem un suport reprezentat prin vitamine si minerale furnizate in principal de catre legume si fructe si avem nevoie totodata de energie, energie furnizata de cereale.

Sa nu uitam un lucru foarte important: hidratarea. Este nevoie sa ne hidratam zilnic tocmai prin prisma dezechilibrelor hidroelectrolitice care se pot produce si in acest context.

De fiecare data cand mergem la supermarket si cumparam un produs este foarte important sa ne uitam pe eticheta. Pe eticheta apar in mod clar si numarul de calorii, grasimile si cantitatea de zahar astfel incat un comparator informat stie foarte clar ce sa aleaga. Alimentatia trebuie sa fie variata dar echilibrata din punct de vedere nutritional.

Pentru a accesa cursul de Nutritie in practica medicului de familie, creditat cu 6 puncte EMC dar si pentru alte informatii esentiale despre nutritie click aici .

Autor: Anamaria Blanaru

Anamaria Blanaru Anamaria Blanaru si-a finalizat studiile doctorale in Germania in domeniul Filologie. A urmat cursuri de comunicare si creative thinking la Praga. A publicat studii in publicatii de specialitate nationale si internationale (Viena). Este specialist in web content, comunicare, corporate training si studii hispanice.

Postati un comentariu

Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.