E-learning-ul si obtinerea online de credite EMC

Data ultimei actualizari: 08/02/2013

Despre perfectionarea profesionala prin “e-learning”:

“Perfectionare profesionala continua” este un concept foarte important pentru majoritatea profesiilor, indiferent de domeniul de activitate de care vorbim. Evolutia foarte rapida a societatii, a tehnologiei si a nevoilor oamenilor obliga profesionistii din ziua de azi sa caute cele mai bune metode pentru a fi conectati permanent la ultimele descoperiri pentru ca, in acest fel, sa-si poata derula activitatea profesionala in mod eficient si corect.

Acest lucru devine cu atat mai important in domeniul medical, in care viata pacientilor depinde si de capacitatea medicului de a afla si de a pune in practica cele mai noi cunostinte si tratamente. Ritmul rapid cu care se schimba permanent datele problemei si numeroasele provocari cu care medicii trebuie sa se confrunte zilnic fac ca formarea profesionala continua si “conectarea” permanenta la tot ce e nou sa devina esentiale, obligatorii, pentru exercitarea acestei profesii, indiferent de aria de specializare aleasa.

Tocmai din aceasta nevoie acuta de a fi “la curent” permanent cu descoperirile si cu lucrurile importante din medicina, noile metode de invatare facilitate de tehnologia online au castigat teren in ultimii ani in educatia medicala la nivel international si in procesul obtinerii acreditarilor pentru exercitarea profesiei de medic (creditele EMC = educatie medicala continua), influentand totodata metodele aplicate acum in procesul de invatare.

Pana nu demult, participarea la conferinte si seminarii medicale, la diferite cursuri de specialitate ori abonarea la publicatii periodice, erau singurele cai disponibile pentru perfectionarea profesionala. Invatarea pe internet, prin metoda “e-learning”, a schimbat insa fundamental modul in care medicii pot obtine informatia si se pot implica in activitati educationale menite sa le asigure formarea profesionala continua de care au nevoie.

Ca dovada a acestui lucru sta chiar faptul ca timpul de studiu petrecut online de profesionistii din domeniul medical a crescut extrem de mult in ultimii ani la nivel international. Potrivit studiilor realizate in 2010 cu privire la acest mod de invatare [1], care citeaza datele oferite de Consiliul de Acreditare al activitatilor EMC (ACCME), in S.U.A. spre exemplu, numarul orelor de studiu petrecute pe internet pentru obtinerea de credite EMC s-a triplat in numai 6 ani, numarul medicilor care au participat la activitati online de formare profesionala crescand de 10 ori in aceeasi perioada [2].

Mai mult decat atat, conform ultimelor statistici pe aceasta tema, perfectionarea profesionala si obtinerea online de credite EMC isi va mentine trendul crescator la nivel international. Pana in 2016 se estimeaza ca medicii vor obtine via internet aproximativ 50% din necesarul de credite [3].

Motivele care fac “e-learning”-ul atat de apreciat si de utilizat la nivel international tin de: accesul foarte rapid, din orice loc al lumii la informatia cautata, un acces lipsit de eforturi (printr-o simpla conectare la internet) si care presupune un cost mult mai redus decat cel cerut de metodele traditionale de formare profesionala, care ofereau credite EMC (deplasari, timp alocat, cost abonamente etc.), aspect foarte important mai ales in contextul economic actual din Romania si din strainatate.

In plus, datorita nivelului crescut de interactivitate detinut de “e-learning” (cursuri online etc.), dezvoltarea profesionala via internet a dovedit, comparativ cu metodele traditionale de educatie, ca are un grad mai crescut de eficienta din punct de vedere al retinerii si al capacitatii de punere in practica de catre medici a informatiilor recent aflate.

Despre creditele EMC:

Indiferent de tara in care se afla, pentru a putea continua sa profeseze, medicii trebuie sa obtina anual un anumit numar de credite EMC (educatie medicala continua). Punctajul variaza in functie de fiecare stat, fiind stabilit de anumite institutii din domeniul medical. La noi in tara, institutia competenta este Colegiul Medicilor din Romania, care e responsabila de impunerea unor standarde si criterii de asigurare a calitatii actului profesional al cadrelor medicale.

Numarul minim de credite pe care medicii din Romania trebuie sa il stranga este de 200 de credite EMC, care pot fi cumulate in decursul a 5 ani (40 de credite EMC pe an).

Punctajul poate fi obtinut prin participarea la diferite activitati dedicate dezvoltarii profesionale continue, precum: participare la congrese, seminarii sau alte tipuri de evenimente educative din domeniul medical, abonarea la publicatii medicale (de interes pentru aria de specializare aleasa), publicarea articolelor medicale in reviste de specialitate, sustinerea examenelor de grad profesional sau absolvirea de cursuri online si offline de formare profesionala.

Acum, prin www.formaremedicala.ro, medicii de familie pot obtine gratuit si interactiv, credite EMC pentru diverse arii de patologie.

[1] Linda Casebeer, Jennifer Brown, Nancy Roepke, Cyndi Grimes, Blake Henson, Ryan Palmore, U Shanette Granstaff and Gregory D Salinas, “Evidence-based choices of physicians: a comparative analysis of physicians participating in Internet CME and non-participants”, publicat pe BMC Medical Education  (www.biomedcentral.com), 10 iunie 2010.

[2] conform Idem.

[3] potrivit Journal of Continuing Education in the Health Professionsions, martie 2010, citat de www.education-portal.com.