Stiri medicale

Cum este influentat sistemul imunitar de dieta si varsta

Data ultimei actualizari: 07/10/2013

Cercetatorii analizeaza felul in care sistemul imunitar este influentat de dieta, exercitii, varsta, stresul care determina dezechilibrul psihologic. Reducerea eficientei sistemului imunitar odata cu varsta este asociat cu numarul de celule T necesare ca sistemul imunitar sa ne protejeze de afectiuni.

Stilul de viata sanatos pentru imbunatatirea sistemului imunitar

Specialistii recomanda ca principalele masuri pentru imbunatatirea sistemului imunitar adoptarea unui stil de viata sanatos atat in ceea ce priveste dieta cat si activitatile fizice.

Principalele recomandari ale specialistilor, citate de Harvard Health Publications

  • Renuntarea la fumat
  • O dieta bogata in fructe, legume, produse din faina integrala,
  • Consum de alimente sarace in grasimi saturate
  • Practicarea de exercitii fizice regulate
  • Mentinerea unei greutati fizice normale
  • Controlul presiunii arteriale
  • Consumul de alcool doar cu moderatie
  • Un program suficient de ore de somn
  • Respectarea masurilor necesare pentru prevenirea infectiilor: spalarea pe maini regulate, carnea sa fie gatita suficient

Ce risc pot avea masurile de imbunatatire a sistemului imunitar

Specialistii considera ca o intarire fortata a sistemului imunitar nu are intotdeauna efecte benefice.

Cercetatorii dau ca exemplu cazurile de infarct la atletii care, pentru a-si imbunatati performanta sportiva, apeleaza la masuri de crestere a numarului de celulele din sange.

Acestia atrag atentia ca in momentul prezent studiile nu au demonstrat de ce tip de celule are nevoie sistemul imunitar pentru a functiona optim.

Expertii precizeaza ca limita inferioara a acestor celule poate indica momentul in care sistemul imunitar nu mai functioneaza la parametri normali (cazul bolnavilor HIV), insa nu se stie care este limita superioara de care sistemul imunitar are nevoie.

Cum influenteaza varsta sistemul imunitar

Studiul publicat de Harvard Health Publications mentioneaza ca s-a demonstrat o asociere intre inaintarea in varsta si scaderea eficientei sistemului imunitar. Acest fapt cauzeaza cresterea riscului de infectii si de cancer.

Cercetatorii considera ca numarul ridicat de bolnavi de gripa, de boli infectioase in randul batranilor este cauzat de reducerea numarului de celule T care pot sa lupte impotriva infectiilor.

Studiul sustine ipoteza influentei varstei in sistemul imunitar si prin statistica eficientei vaccinului impotriva gripei, de numai 23%, in randul persoanelor de peste 65 de ani, fata de o eficienta de 38% la copiii peste 2 ani.

Efectul dietei asupra sistemului imunitar

Studiile au demonstrat ca oamenii care traiesc in saracie si care sunt subnutriti sunt mai expusi riscului bolilor infectioase. Cu toate acestea, inca nu se stie in ce proportie subnutritia afecteaza sistemul imunitar.

Cercetatorii analizeaza in ce masura defienta de anumite vitamine si minerale poate afeac un efect negativ asupra sistemului imunitar.

Seleniu: studiile au aratat ca persoanele cu un nivel scazut de seleniu risca sa aiba cancer la san, de colon, de vezica, de prostata sau cancer la plamani.
Vitamina A: deficienta de vitamina A este asociata cu scaderea sistemului imunitar si cresterea riscului de infectii.
Vitamina B2, B6, C, D: Cercetatorii inca nu au rezultate concludente asupra influentei benefice a acestor vitamine asupra sistemului imunitar.
Zinc: chiar daca efectul benefic al zincului este demonstrat, specialistii avertizeaza ca un nivel ridicat de zinc in organism poate afecta sistemul imunitar.

Sursa: Harvard Health Publications

Autor: Anamaria Blanaru

Anamaria Blanaru Anamaria Blanaru si-a finalizat studiile doctorale in Germania in domeniul Filologie. A urmat cursuri de comunicare si creative thinking la Praga. A publicat studii in publicatii de specialitate nationale si internationale (Viena). Este specialist in web content, comunicare, corporate training si studii hispanice.

Postati un comentariu

Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.