Stiri medicale

Ce spun specialistii despre mitul celor 8 ore de somn

Data ultimei actualizari: 07/10/2013

Un numar suficient de ore de somn face parte dintr-un stil de viata echilibrat. Cu toate acestea, statisticile arata ca 40% dintre adulti se confrunta cu somnolenta cel putin cateva zile pe luna, in timp ce 20% afirma ca se confrunta cu aceasta stare chiar si in decursul unei saptamani intregi, conform National Sleep Foundation (NSF).

Principalele semne ca o persoana nu a dormit suficient

Lipsa orelor suficiente de somn poate afecta starea fizica si psihica a unei persoane.

O persoana care nu a dormit suficient se poate confrunta cu:

  • Stare de irascibilitate
  • Proasta dispozitie
  • Apatie
  • Reducerea fluxului vorbirii
  • Lipsa eficientei in activitatile complexe

Cate ore de somn sunt recomandate de specialisti

La modul general, se recomanda 8 ore de somn oricarui adult indiferent de particularitatile fiecaruia.

Specialistii insa anuleaza mitul “celor 8 ore de somn”.

Conform National Sleep Foundation, numarul  orelor de somn ar trebui calculate in functie de caracteristicile fiecarui individ, indiferent daca persoanele sunt de aceeasi varsta si sex.

Aceasta ar fi si explicatia pentru care unele persoane pot fi performante in activitatile din timpul zilei cu doar 6 ore de somn pe noapte.

Cu mentiunea ca numarul de ore trebuie calculat si in functie de stilul de viata, conditiile de stres, afectiunile personale,  National Sleep Foundation recomanda:

  • Nou-nascuti-12-18 ore de somn zilnic
  • Copiii intre 3-11 luni-14-15 ore
  • Copiii intre 1-3 ani-12-14 ore
  • Prescolari intre 3-5 ani-11-13 ore
  • Scolarii intre 5-10 ani-10-11 ani
  • Adolescentii intre 10-17 ani-8.5-9.25 ore
  • Adulti: 7-9 ore

Care sunt factorii care pot afecta somnul

Stresul se numara printre factorii care afecteaza somnul pe termen scurt. Persoanele se pot confrunta cu stresul din cauza problemelor familiale, a presiunii de la locul de munca sau de la scoala.

De obicei afectiunile somnului pe termen scurt dispar dupa depasirea situatiei dificile. Expertii atrag atentia ca problemele pe termen scurt ale deficientei de somn se pot agrava daca nu sunt controlate de la inceput.

Consumul de bauturi care contin cafeina dupa-amiaza sau seara pot afecta somnul.

Activitatea fizica sau psihica intensa inainte de culcare poate de asemenea afecta somnul.

O serie de afectiuni pot sa cauzeze un somn agitat sau lipsa somnului: artrita, dureri de spate, schimbarile hormonale din sarcina.

Tulburarile somnului pot fi semnul unor afectiuni

Persoanele care lucreaza in ture de noapte, doctorii, rezidentii, soferii, parintii si adolescentii sunt inclusi in categoria persoanelor care se confrunta cu lipsa orelor suficiente de somn, conform American Academy of Sleep Medicine.

Ce recomanda specialistii pentru un somn mai bun

Stabilirea unui orar de somn care sa fie respectat chiar si la final de saptamana.
Este recomandat sa luati masa de seara cu 2-3 ore inainte de ora de somn.
Evitarea consumului de bauturi cu cafeina sau a alcoolului seara.
Crearea unei rutine care sa va relaxeze inainte de somn: o baie calda, ascultarea unei muzici relaxanta.
Crearea unei atmosfere bune de dormit in camera: lipsa oricarei surse de lumina sau de zgomot, o temperatura potrivita in camera, un pat confortabil.
In camera in care dormiti nu ar trebui sa aveti televizor, computer care sa va tina treaz mai mult decat in mod normal.

Autor: Anamaria Blanaru

Anamaria Blanaru Anamaria Blanaru si-a finalizat studiile doctorale in Germania in domeniul Filologie. A urmat cursuri de comunicare si creative thinking la Praga. A publicat studii in publicatii de specialitate nationale si internationale (Viena). Este specialist in web content, comunicare, corporate training si studii hispanice.

Postati un comentariu

Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.