Stiri medicale

Asistenta medicala primara in draftul Noii Legi a Sanatatii

Data ultimei actualizari: 15/04/2013

Draftul Noii Legi a Sanatatii aduce o serie de modificari la nivelul asistentei medicale primare din punct de vedere al reglementarilor. Astfel, conform documentului, medicina de familie este definita ca o “specialitate de sine statatoare care asigura servicii medicale de prim contact, indiferent de natura problemei de sanatate, in contextul unei relatii continue cu pacientii, in prezenta bolii sau in prezenta bolii sau in absenta acesteia, acordate de medicul de familie”.

In acelasi timp, serviciile de asistenta medicala primara sunt serviciile furnizate de cabinetul medicului de familie unei populatii desemnate, precum si serviciile de asistenta medicala comunicata furnizate de asistenta medicala comunitara.

Echipa medicala primara multidisciplinara este coordonata de catre DSP-uri

Draftul de lege prevede ca echipa de asistenta medicala primara este multidisciplinara – include cabinetul medicului de familie, dar si asistentul medical comunitar, mediatorul sanitar, moasa, asistentul social, fizioterapeutul etc.

O diferenta existenta in Noua Lege a Sanatatii, la nivel de asistenta medicala primara este aceea ca echipa medicala primara multidisciplinara este coordonata de catre directiile de sanatate publica si autoritatile administrativ teritoriale, conform metodologiei elaborate de Ministerul Sanatatii.

De asemenea, draftul precizeaza ca “societatile carefurnizeaza servicii de asistenta medicala primara nu pot fi parteneri sau actionari ai companiilor furnizoare de medicamente sau de echipamente medicale”. Totodata, acestea din urma “nu pot infiinta sau administra societati care sa furnizeze servicii de asistenta medicala primara”.

Autoritatile locale  pot sustine activitatea furnizorilor de servicii de asistenta medicala primara

In plus, conform noului proiect de lege, “cabinetele medicale de medicina de familie cu echipe de asistenta medicala multidisciplinara pot prelua atributii de asistenta medicala de la ambulatoriile de specialitate si de la spitale pentru care pot incheia contracte suplimentare cu asiguratorii de sanatate sau cu respectivii furnizori de servicii, in conformitate cu prevederile contractului cadru”.

In ceea ce priveste autoritatile locale, acestea pot sustine activitatea furnizorilor de servicii de asistenta medicala primara la nivelul comunitatilor locale din punct de vedere financiar, material si administrativ. Autoritatile administrative publice locale pot sprijini furnizorii de servicii de medicina de familie privind dotarea cu aparatura medicala si materiale, in scopul cresterii gamei de servicii oferite populatiei deservite. Mai mult, pot infiinta cabinete medicale si contracta servicii de asistenta medicala primara pentru populatia de a caror stare de sanatate raspund.

Finantarea asistentei medicale comunitare: din bugetul de stat si din bugetele locale

Evaluarea calitatii serviciilor medicale furnizate pe baza contractuala se va face de catre finantator, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Potrivit draftului, finantarea asistentei medicale comunitare se face din bugetul de stat si din bugetele locale conform metodologiei elaborate de ministerul sanatatii si aprobate prin hotarare de guvern. In draft este prevazut si sistemul de plata pentru serviciile de asistenta medicala primara, care poate cuprinde una sau mai multe forme de plata, dupa cum urmeaza:
– tarif pe persoana asigurata
– tarif pe serviciu medical
– tarif pe caz rezolvat
– tarif pe episod de boala
– pret pe decontare
– buget global
– pret de referinta
– plata per capitatie activa
– plata per capitatie pasiva
– suma de inchiriere
– bonusuri
– salariu; alte forme prevazute de reglementarile in vigoare.

Obligatiile existente in draft sunt aceleasi din Legea 95/2006, titlul III.

Autor: Claudia Spridon

Postati un comentariu

Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.